Entelechia w Filozofii Arystotelesa
Entelechia (od én télos échein – „ucelowienie”) to termin wprowadzony przez Arystotelesa, oznaczający wewnętrzny cel rozwoju materii. Arystoteles uważał, że każdy byt, poprzez swoją formę, posiada entelechię, czyli celową duszę, która nadaje mu jedność.
Rodzaje Entelechii
W kontekście różnych bytów, Arystoteles definiował entelechię w następujący sposób:
- Ciała nieorganiczne: Entelechia odnosi się do określonego stosunku elementów w danym ciele.
- Organizmy żywe: Entelechia stanowi ontologiczny początek wewnętrznego ruchu, wyrażającego się w trzech formach:
- roślinną – odżywianie i rozmnażanie;
- zwierzęcą – odbieranie bodźców i ruch;
- ludzką – zdolność rozumowania.
W teorii witalizmu, entelechia jest postrzegana jako mistyczna, niematerialna „siła witalna”, będąca źródłem życia.
Przypisy i Literatura
- Arystoteles, Fizyka
- Arystoteles, O duszy
- Jan Legowicz, Zarys historii filozofii
- Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii t. I