„`html
English Electric EL.100
Seria lokomotyw elektrycznych EL.100 (oznaczenia PKP: EL.100, E100, E01, EP01) została wyprodukowana przez brytyjskie zakłady English Electric oraz Pierwszą Fabrykę Lokomotyw w Polsce w latach 1934–1936. Lokomotywy te były pierwszymi elektrycznymi pojazdami eksploatowanymi przez Polskie Koleje Państwowe.
Historia i Geneza
Po odzyskaniu niepodległości w Polsce zainicjowano modernizację Warszawskiego Węzła Kolejowego. W 1933 roku podpisano umowę z brytyjskimi firmami na elektryfikację linii średnicowej oraz tras podmiejskich. W ramach tego projektu powstały lokomotywy EL.100.
Produkcja
- Pierwsze lokomotywy (EL.101, EL.102) wyprodukowano w 1934 roku w Manchesterze.
- Cztery z sześciu lokomotyw zbudowano w Polsce w Pierwszej Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie.
- EL.103 zaprezentowano na Wystawie Przemysłu Metalowego w 1936 roku.
Konstrukcja
Pudło lokomotyw zbudowane było z sztywnej ramy pokrytej blachami stalowymi, co umożliwiało łatwy dostęp do podzespołów elektrycznych. Lokomotywy miały dwa stanowiska maszynisty oraz przedziały maszynowe z przetwornicami i akumulatorami.
Układy elektryczne i napędowe
Lokomotywy były napędzane przez cztery silniki MV185, każdy o mocy 338 kW, z przekładnią zębatą. Odbiór prądu z sieci trakcyjnej zapewniały dwa pantografy. Lokomotywy były również wyposażone w przetwornice prądu oraz systemy pneumatyczne.
Eksploatacja
EL.100 rozpoczęły eksploatację w 1936 roku, obsługując pociągi podmiejskie. Po wybuchu II wojny światowej część lokomotyw została zniszczona, a ocalałe trafiły pod zarząd Ostbahn. Po wojnie lokomotywa E106 wróciła do eksploatacji, zmieniając oznaczenie w 1951 roku na E01-01. Ostatecznie wycofano ją z eksploatacji w 1964 roku.
Podsumowanie
Lokomotywy serii EL.100 były kluczowym elementem modernizacji transportu kolejowego w Polsce, przyczyniając się do elektryfikacji linii kolejowych. Ich historia odzwierciedla rozwój technologii kolejowej w Polsce oraz wpływ II wojny światowej na infrastrukturę kolejową.
„`