Dzisiaj jest 24 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

English Electric EL.100

Chcę dodać własny artykuł

„`html

English Electric EL.100

Seria lokomotyw elektrycznych EL.100 (oznaczenia PKP: EL.100, E100, E01, EP01) została wyprodukowana przez brytyjskie zakłady English Electric oraz Pierwszą Fabrykę Lokomotyw w Polsce w latach 1934–1936. Lokomotywy te były pierwszymi elektrycznymi pojazdami eksploatowanymi przez Polskie Koleje Państwowe.

Historia i Geneza

Po odzyskaniu niepodległości w Polsce zainicjowano modernizację Warszawskiego Węzła Kolejowego. W 1933 roku podpisano umowę z brytyjskimi firmami na elektryfikację linii średnicowej oraz tras podmiejskich. W ramach tego projektu powstały lokomotywy EL.100.

Produkcja

  • Pierwsze lokomotywy (EL.101, EL.102) wyprodukowano w 1934 roku w Manchesterze.
  • Cztery z sześciu lokomotyw zbudowano w Polsce w Pierwszej Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie.
  • EL.103 zaprezentowano na Wystawie Przemysłu Metalowego w 1936 roku.

Konstrukcja

Pudło lokomotyw zbudowane było z sztywnej ramy pokrytej blachami stalowymi, co umożliwiało łatwy dostęp do podzespołów elektrycznych. Lokomotywy miały dwa stanowiska maszynisty oraz przedziały maszynowe z przetwornicami i akumulatorami.

Układy elektryczne i napędowe

Lokomotywy były napędzane przez cztery silniki MV185, każdy o mocy 338 kW, z przekładnią zębatą. Odbiór prądu z sieci trakcyjnej zapewniały dwa pantografy. Lokomotywy były również wyposażone w przetwornice prądu oraz systemy pneumatyczne.

Eksploatacja

EL.100 rozpoczęły eksploatację w 1936 roku, obsługując pociągi podmiejskie. Po wybuchu II wojny światowej część lokomotyw została zniszczona, a ocalałe trafiły pod zarząd Ostbahn. Po wojnie lokomotywa E106 wróciła do eksploatacji, zmieniając oznaczenie w 1951 roku na E01-01. Ostatecznie wycofano ją z eksploatacji w 1964 roku.

Podsumowanie

Lokomotywy serii EL.100 były kluczowym elementem modernizacji transportu kolejowego w Polsce, przyczyniając się do elektryfikacji linii kolejowych. Ich historia odzwierciedla rozwój technologii kolejowej w Polsce oraz wpływ II wojny światowej na infrastrukturę kolejową.

„`