Dzisiaj jest 16 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Electronic Brakeforce Distribution

Electronic Brakeforce Distribution (EBD)

Electronic Brakeforce Distribution (EBD), czyli elektroniczny rozdział siły hamowania, to system, który automatycznie dostosowuje siłę hamowania pomiędzy przednimi i tylnymi, oraz prawymi i lewymi kołami pojazdu. Jego głównym celem jest maksymalne skrócenie drogi hamowania przy jednoczesnym zachowaniu stabilności, nawet podczas gwałtownego hamowania lub w trakcie jazdy w zakręcie.

Problemy z hamowaniem

Od dawna zauważano problem nierównomiernego hamowania między przednią a tylną osią pojazdu, szczególnie w przypadku samochodów ciągnących przyczepy. W przeszłości stosowano układy statyczne, które zmniejszały siłę hamowania na mniej obciążonej osi. W niektórych pojazdach dostawczych wprowadzano mechaniczne systemy regulujące siłę hamowania tylnej osi w zależności od jej obciążenia.

Nowoczesne rozwiązania

Obecnie, dzięki zastosowaniu układów elektronicznych w połączeniu z kontrolą obrotów kół, jak ma to miejsce w systemie ABS, możliwe jest dostosowanie siły hamowania dla każdego koła z osobna. Umożliwia to optymalne wykorzystanie hamulców w zależności od obciążenia pojazdu oraz warunków drogowych.

Standardowe wyposażenie

System EBD stał się standardowym wyposażeniem wielu nowoczesnych samochodów, w zestawieniu z systemem ABS, co znacznie podnosi poziom bezpieczeństwa podczas jazdy.

Przypisy

Kategoria: Bezpieczeństwo pojazdów