Electronic Brakeforce Distribution (EBD)
Electronic Brakeforce Distribution (EBD), czyli elektroniczny rozdział siły hamowania, to system, który automatycznie dostosowuje siłę hamowania pomiędzy przednimi i tylnymi, oraz prawymi i lewymi kołami pojazdu. Jego głównym celem jest maksymalne skrócenie drogi hamowania przy jednoczesnym zachowaniu stabilności, nawet podczas gwałtownego hamowania lub w trakcie jazdy w zakręcie.
Problemy z hamowaniem
Od dawna zauważano problem nierównomiernego hamowania między przednią a tylną osią pojazdu, szczególnie w przypadku samochodów ciągnących przyczepy. W przeszłości stosowano układy statyczne, które zmniejszały siłę hamowania na mniej obciążonej osi. W niektórych pojazdach dostawczych wprowadzano mechaniczne systemy regulujące siłę hamowania tylnej osi w zależności od jej obciążenia.
Nowoczesne rozwiązania
Obecnie, dzięki zastosowaniu układów elektronicznych w połączeniu z kontrolą obrotów kół, jak ma to miejsce w systemie ABS, możliwe jest dostosowanie siły hamowania dla każdego koła z osobna. Umożliwia to optymalne wykorzystanie hamulców w zależności od obciążenia pojazdu oraz warunków drogowych.
Standardowe wyposażenie
System EBD stał się standardowym wyposażeniem wielu nowoczesnych samochodów, w zestawieniu z systemem ABS, co znacznie podnosi poziom bezpieczeństwa podczas jazdy.
Przypisy
Kategoria: Bezpieczeństwo pojazdów