ECMAScript
ECMAScript to standard obiektowego języka programowania, opracowany przez ECMA International. Najbardziej znane implementacje to JavaScript, JScript i ActionScript, a standard oznaczony jest jako ECMA-262 oraz ISO/IEC 16262. Język ten, choć początkowo zaprojektowany do skryptowania w przeglądarkach, ewoluował w stronę pełnoprawnego języka programowania ogólnego zastosowania, porównywalnego z Javą czy Scheme.
Standard jest regularnie aktualizowany przez komisję TC39, która składa się z przedstawicieli głównych przeglądarek internetowych oraz innych organizacji. Od 2015 roku co roku publikowana jest nowa wersja ECMAScript, zmieniając sposób nazewnictwa na roczną, np. ES2015, ES2016 itd.
Podstawowe elementy składni
Komentarze
Komentarze w ECMAScript są identyczne jak w C++:
/* To jest komentarz
blokowy. Zajmuje on
kilka linii */
// to jest komentarz liniowy
Zmienne
Zmienne w ECMAScript są typowane dynamicznie. Można je deklarować za pomocą var
, let
i const
. Zmienne zadeklarowane przy użyciu let
oraz const
mają ograniczoną widoczność w porównaniu do var
.
Instrukcje sterujące
W ECMAScript dostępne są różne instrukcje sterujące, takie jak:
if
while
do...while
for
switch
Obiekty
ECMAScript obsługuje obiekty i typy prymitywne. Obiekty są tablicami asocjacyjnymi, a dostęp do ich pól i metod może być realizowany za pomocą notacji z kropką lub nawiasami kwadratowymi.
Definiowanie klas
Od ES2015 wprowadzono składnię klas, co uprościło definicję obiektów. Przykład:
class MójObiekt {
constructor(poleA, poleB) {
this.poleA = poleA;
this.poleB = poleB;
}
metoda1() {
alert("mójObiekt::metoda1()");
}
}
Funkcje i dziedziczenie
Funkcje w ECMAScript mogą być definiowane za pomocą słowa kluczowego function
. Od ES2015 dostępne są również funkcje strzałkowe. Dziedziczenie realizowane jest przez prototypy lub klasę z użyciem extends
.
Obsługa wyjątków
W ECMAScript do obsługi wyjątków używa się konstrukcji try...catch
, co pozwala na efektywne zarządzanie błędami w kodzie.