Dźwignik – Definicja i Zastosowanie
Dźwignik, znany potocznie jako lewarek, to urządzenie dźwigowe służące do pionowego podnoszenia obiektów, zazwyczaj na niewielką wysokość. Najpopularniejszym rodzajem dźwignika jest podnośnik, który wykorzystywany jest w warsztatach i wulkanizacjach. Dźwigniki montowane na stałe do podłoża podlegają dozorowi technicznemu UDT.
Rodzaje Dźwigników w Motoryzacji
Dźwigniki w motoryzacji można podzielić na te stosowane w warunkach domowych oraz warsztatowych:
- Warunki domowe i awaryjne:
- Dźwignik ręczny – część wyposażenia nowego samochodu osobowego, zazwyczaj o konstrukcji śrubowej lub dźwigniowo-zapadkowej.
- Dźwignik typu „bałwanek” – korzysta z miechów pneumatycznych i jest napędzany sprężonym powietrzem.
- Dźwignik śrubowy – stosowany w większych autach osobowych i dostawczych.
- Dźwignik hydrauliczny – standardowe wyposażenie samochodów dostawczych i ciężarowych.
- Warunki warsztatowe:
- Dźwigniki unoszące elementy pojazdu:
- Mały dźwignik hydrauliczny („żaba”) – mobilny, przeznaczony dla lekkich aut.
- Dźwignik na wózku – przemieszcza się wzdłuż kanału.
- Dźwignik statywowy – stabilny i łatwy w użyciu.
- Dźwigniki unoszące cały pojazd:
- Dźwigniki płytowe – unoszą pojazd do 1 m, najczęściej pneumatyczne.
- Dźwigniki słupkowe – z napędem hydraulicznym.
- Dźwigniki kolumnowe – popularny typ w warsztatach, z napędem elektromechanicznym lub elektrohydrauliczny.
- Dźwigniki nożycowe – inny typ dźwignika do podnoszenia pojazdów.
- Dźwigniki unoszące elementy pojazdu:
Dźwigniki są nieodłącznym elementem wyposażenia w branży motoryzacyjnej, zarówno w warunkach domowych, jak i w profesjonalnych warsztatach, dostosowując się do różnych potrzeb użytkowników.