Dzisiaj jest 14 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Dywizjon Artylerii Kolejowej

Dywizjon Artylerii Kolejowej (DAKOL)

Dywizjon Artylerii Kolejowej (DAKOL) był pododdziałem artylerii kolejowej Polskiej Marynarki Wojennej, utworzonym w 1947 roku w celu wzmocnienia obrony wybrzeża.

Historia

W ramach rozbudowy potencjału obronnego, dowództwo Marynarki Wojennej zorganizowało DAKOL, który został wyposażony w poniemiecki pociąg pancerny złożony z pięciu wagonów pancernych z armatami kolejowymi kal. 194 mm. Wagony te, wyprodukowane w zakładach Schneider we Francji podczas I wojny światowej, były używane przez Niemców do obrony wybrzeży Europy. Po II wojnie światowej, pięć wagonów zostało przejętych przez polską Marynarkę Wojenną i skierowanych do portu wojennego w Oksywiu.

Ze względu na brak odpowiedniego zaplecza torowego w Oksywiu, dywizjon został przeniesiony do Darłówka. Plany wymiany armat na radzieckie kal. 152 mm oraz wzmocnienia dywizjonu wagonami pancernymi z uzbrojeniem przeciwlotniczym nie zostały zrealizowane. Ostatecznie DAKOL został rozformowany we wrześniu 1952 roku, a wagony oddano na złom.

Dowódcy dywizjonu

  • por. mar. Z. Ficek
  • kmdr. por. I. Sitnicki

Dane taktyczno-techniczne wagonu artyleryjskiego DAKOL

  • Masa: 65 t
  • Długość: 14,68 m
  • Uzbrojenie: armata kal. 194,4 mm wz. 70/93 (w otwartej pancernej wieży)
  • Kąt ostrzału:
    • w płaszczyźnie poziomej: 360º
    • w płaszczyźnie pionowej: –3° do +40°
  • Szybkostrzelność: 4–5 strz./min
  • Zasięg maksymalny: 18 300 m
  • Masa pocisku: 83 kg
  • Opancerzenie: 15–20 mm
  • Podwozie: 4-osiowe

Podsumowanie

DAKOL był istotnym elementem obrony wybrzeża w latach powojennych, jednak z powodu trudności operacyjnych i braku odpowiedniej amunicji, dywizjon został szybko rozformowany.