Dzisiaj jest 13 lutego 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Dywersyfikacja

Chcę dodać własny artykuł

Dywersyfikacja

Dywersyfikacja to strategia polegająca na różnicowaniu działalności, co ma na celu zmniejszenie ryzyka i poprawę wyników finansowych przedsiębiorstwa. Może obejmować różne aspekty, w tym asortyment produktów, rynki zbytu, technologie oraz źródła finansowania.

Obszary dywersyfikacji

Dywersyfikacja może dotyczyć następujących elementów:

  • produktów i usług
  • rynku zbytu
  • technologii
  • dostawców
  • odbiorców
  • źródeł finansowania
  • bazy badawczo-rozwojowej
  • struktury działalności (produkcji)
  • portfela inwestycyjnego
  • ryzyka

Rodzaje dywersyfikacji

Według Ansoffa, dywersyfikacja może być klasyfikowana w następujący sposób:

  • horyzontalna
  • wertykalna
  • koncentryczna
  • konglomeratowa

Wg Wrigleya wyróżniamy dywersyfikację:

  • pokrewną
  • niepokrewną

Korzyści i ryzyka dywersyfikacji

Dywersyfikacja nie tylko zmniejsza prawdopodobieństwo straty, ale także ogranicza potencjalne najwyższe zyski. Badania sugerują, że dywersyfikacja poprzez przejęcia może nie być korzystna dla właścicieli przejmujących przedsiębiorstw.