Dywersyfikacja
Dywersyfikacja to strategia polegająca na różnicowaniu działalności, co ma na celu zmniejszenie ryzyka i poprawę wyników finansowych przedsiębiorstwa. Może obejmować różne aspekty, w tym asortyment produktów, rynki zbytu, technologie oraz źródła finansowania.
Obszary dywersyfikacji
Dywersyfikacja może dotyczyć następujących elementów:
- produktów i usług
- rynku zbytu
- technologii
- dostawców
- odbiorców
- źródeł finansowania
- bazy badawczo-rozwojowej
- struktury działalności (produkcji)
- portfela inwestycyjnego
- ryzyka
Rodzaje dywersyfikacji
Według Ansoffa, dywersyfikacja może być klasyfikowana w następujący sposób:
- horyzontalna
- wertykalna
- koncentryczna
- konglomeratowa
Wg Wrigleya wyróżniamy dywersyfikację:
- pokrewną
- niepokrewną
Korzyści i ryzyka dywersyfikacji
Dywersyfikacja nie tylko zmniejsza prawdopodobieństwo straty, ale także ogranicza potencjalne najwyższe zyski. Badania sugerują, że dywersyfikacja poprzez przejęcia może nie być korzystna dla właścicieli przejmujących przedsiębiorstw.