Dysza Korta
Dysza Korta to element konstrukcyjny jednostek pływających, który ma na celu poprawę efektywności pracy śruby napędowej. Dzięki zastosowaniu dyszy, możliwe jest zwiększenie uciągu na palu nawet o 50%. Zysk na sprawności dyszy maleje wraz ze wzrostem prędkości, osiągając zero przy około 10 węzłach (19 km/h).
Zastosowanie
Dysza Korta jest szczególnie popularna w holownikach, które często operują przy niskich prędkościach, lecz z dużym uciągiem. Jej konstrukcja ma postać pierścienia o profilu lotniczym, który otacza śrubę lub znajduje się za nią. Kluczowe jest, aby pierścień był ściśle dopasowany do śruby, z wewnętrzną średnicą większą o 5-10 mm od średnicy śruby.
Rodzaje konstrukcji
- Pierścień zamocowany na stałe do kadłuba statku.
- Pierścień obracający się wokół osi pionowej, pełniący funkcję steru.
- Pierścień przymocowany do śruby, optymalny w średnicy 3/4 średnicy śruby (rzadko spotykany w praktyce ze względu na trudności konstrukcyjne).
Ochrona przed lodem
Dysza Korta jest również stosowana w jednostkach pływających posiadających klasę lodową, aby chronić śrubę i ster przed uszkodzeniami spowodowanymi fragmentami lodu.