Dzisiaj jest 22 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Dymaxion

Dymaxion – Prototyp Mikrobusu

Dymaxion to prototyp opływowego mikrobusu o niskim zużyciu paliwa, stworzony w 1933 roku przez Buckminstera Fullera we współpracy ze Starlingiem Burgessem. Powstały jedynie trzy egzemplarze, a czwarty stworzono jako replika w 2010 roku. Mimo wyróżnienia na Światowych Targach w Chicago w latach 1933/1934, nie podjęto decyzji o seryjnej produkcji pojazdu.

Charakterystyka Samochodu

Dymaxion mógł pomieścić do dwunastu pasażerów i osiągał prędkość do 120 mil na godzinę, przy zużyciu paliwa wynoszącym połowę w porównaniu do ówczesnych samochodów. Dzięki aerodynamicznej konstrukcji oraz trzem kołom, z których dwa znajdowały się z przodu, pojazd był innowacyjny jak na swoje czasy.

Dane Techniczne

  • Zużycie paliwa: 7,8 l/100 km
  • Pojemność: 11 osób
  • Maksymalna prędkość: 193 km/h
  • Koła: 2 z przodu, 1 z tyłu (tylne koło skrętne)
  • Napęd: przednie koła

Prototyp 2 został wypożyczony do renowacji w Wielkiej Brytanii przed powrotem do National Automobile Museum w Reno, Nevada.

Wypadek i Problemy Finansowe

Podczas demonstracji dla inwestorów, doszło do tragicznego wypadku, w którym zginął kierowca. Chociaż późniejsze śledztwo wykazało, że wypadek nie był spowodowany błędem konstrukcyjnym, Fuller nie zdołał znaleźć odpowiednich funduszy na dalszy rozwój projektu.

Linki Zewnętrzne

Kategorie

  • Autobusy z lat 30.
  • Prototypy autobusów