Dymaxion – Prototyp Mikrobusu
Dymaxion to prototyp opływowego mikrobusu o niskim zużyciu paliwa, stworzony w 1933 roku przez Buckminstera Fullera we współpracy ze Starlingiem Burgessem. Powstały jedynie trzy egzemplarze, a czwarty stworzono jako replika w 2010 roku. Mimo wyróżnienia na Światowych Targach w Chicago w latach 1933/1934, nie podjęto decyzji o seryjnej produkcji pojazdu.
Charakterystyka Samochodu
Dymaxion mógł pomieścić do dwunastu pasażerów i osiągał prędkość do 120 mil na godzinę, przy zużyciu paliwa wynoszącym połowę w porównaniu do ówczesnych samochodów. Dzięki aerodynamicznej konstrukcji oraz trzem kołom, z których dwa znajdowały się z przodu, pojazd był innowacyjny jak na swoje czasy.
Dane Techniczne
- Zużycie paliwa: 7,8 l/100 km
- Pojemność: 11 osób
- Maksymalna prędkość: 193 km/h
- Koła: 2 z przodu, 1 z tyłu (tylne koło skrętne)
- Napęd: przednie koła
Prototyp 2 został wypożyczony do renowacji w Wielkiej Brytanii przed powrotem do National Automobile Museum w Reno, Nevada.
Wypadek i Problemy Finansowe
Podczas demonstracji dla inwestorów, doszło do tragicznego wypadku, w którym zginął kierowca. Chociaż późniejsze śledztwo wykazało, że wypadek nie był spowodowany błędem konstrukcyjnym, Fuller nie zdołał znaleźć odpowiednich funduszy na dalszy rozwój projektu.
Linki Zewnętrzne
Kategorie
- Autobusy z lat 30.
- Prototypy autobusów