Dzisiaj jest 22 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Drzewo ósemkowe

Drzewo ósemkowe

Drzewo ósemkowe to struktura danych stosowana w grafice komputerowej do przestrzennego podziału trójwymiarowej przestrzeni. Proces ten polega na otoczeniu sceny sześcianem, który następnie jest dzielony na osiem mniejszych sześcianów w sposób rekurencyjny. Najczęściej boki sześcianu są równoległe do osi układu współrzędnych, co upraszcza operacje geometryczne.

Zastosowanie drzew ósemkowych

  • Reprezentacja wokseli: W liściach pełnego drzewa ósemkowego przechowywana jest informacja o zajętości sześcianów, co umożliwia usuwanie pustych lub zajętych węzłów oraz efektywne „spakowanie” danych.
  • Wykrywanie kolizji: Drzewa ósemkowe są wykorzystywane do efektywnego wykrywania kolizji w przestrzeni 3D.
  • Kwantyzacja kolorów: Umożliwia zmniejszenie liczby kolorów w obrazach cyfrowych przy minimalnych błędach wizualnych.
  • Rendering grafiki 3D: Usprawniają usuwanie niewidocznych obiektów poza bryłą widzenia, co pozwala na szybkie odrzucanie całych gałęzi drzewa bez szczegółowego testowania.

Testowanie widoczności sześcianu rozpoczyna się od korzenia drzewa ósemkowego. Istnieją trzy scenariusze:

  • Jeśli sześcian jest niewidoczny, to wszystkie obiekty w nim zawarte również są niewidoczne.
  • Jeśli sześcian jest całkowicie widoczny, to wszystkie obiekty są widoczne.
  • W przypadku częściowej widoczności, następuje dalsze sprawdzanie widoczności jego mniejszych dzieci.

W ten sposób drzewo ósemkowe efektywnie wspomaga zarządzanie złożonymi danymi przestrzennymi w grafice komputerowej, co przekłada się na lepszą wydajność renderingu i interakcji w trójwymiarowych środowiskach.