Droga Krajowa nr 94
Droga krajowa nr 94, klasy GP oraz częściowo G, stanowi bezpłatną trasę alternatywną dla autostrady A4. W większości jest prowadzona starą trasą drogi krajowej nr 4, przez co jest potocznie nazywana „starą czwórką”. Po ukończeniu budowy autostrady A4, jej znaczenie zmniejszyło się, a droga pełni funkcję trasy zapasowej w przypadku utrudnień na A4. Przebiega przez województwa: dolnośląskie, opolskie, śląskie, małopolskie i podkarpackie.
W latach 1996-2001 planowano budowę drogi ekspresowej S94 na trasie Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń, która została później zrealizowana jako S69. W 2016 roku trasa została włączona w skład drogi S1.
Pikietaż
Pikietaż drogi krajowej nr 94 jest nietypowy, ponieważ kilkukrotnie odliczany jest od zerowego kilometra, mimo zakończenia budowy autostrady A4 w 2016 roku.
Klasa drogi
Droga posiada klasę GP na większości swojej długości, z wyjątkiem odcinka od węzła Krzywa do Prochowic, który ma klasę G.
Dopuszczalny nacisk na oś
Od 13 marca 2021 roku na całej długości drogi dopuszczalny jest ruch pojazdów o nacisku pojedynczej osi do 11,5 tony. Wcześniej istniały ograniczenia, gdzie na odcinku we Wrocławiu dopuszczalny nacisk wynosił do 10 ton.
Historia numeracji
Trasa przeszła różne zmiany w oznaczeniach na przestrzeni lat.
Ważniejsze miejscowości na trasie
- Jędrzychowice
- Bolesławiec (obwodnica)
- Krzywa
- Chojnów (obwodnica)
- Legnica (planowana obwodnica)
- Prochowice (obwodnica)
- Wrocław (obwodnica śródmiejska)
- Siechnice
- Oława (planowana obwodnica)
- Brzeg (obwodnica)
- Skorogoszcz
- Opole (obwodnica)
- Wieliczka (obwodnica)
- Rzeszów
Droga krajowa nr 94 odgrywa istotną rolę w polskim systemie drogowym, zapewniając ważne połączenia między regionami.