Drezyna – Pojazd Pomocniczy na Linii Kolejowej
Drezyna to specjalistyczny pojazd kolejowy, który może być napędzany ręcznie lub silnikiem spalinowym. Jego głównym przeznaczeniem jest nadzór nad stanem linii kolejowych oraz diagnostyka, a także przewóz pracowników i materiałów potrzebnych do utrzymania infrastruktury kolejowej.
Historia Drezyn
Pojęcie „drezyna” wywodzi się od dwukołowego welocyepidu zaprezentowanego 12 czerwca 1817 roku przez Karla Draisa w Mannheim. W czasie II wojny światowej drezyny pancerne były wykorzystywane do patrolowania linii kolejowych oraz wykonywania różnych zadań bojowych. W Polsce stosowano przebudowane samochody Warszawa M20 jako drezyny.
Drezyny w Polsce
Na nieczynnych liniach kolejowych w Polsce funkcjonują turystyczne drezyny, a kraj ten dysponuje dziesięcioma kolejkami drezynowymi. Do utrzymania infrastruktury kolejowej w Polsce wykorzystuje się różne modele drezyn, w tym:
- WM-10
- WM-15
- EM120 – drezyna do pomiaru geometrii toru
Podsumowanie
Drezyny są istotnym elementem w utrzymaniu i nadzorze infrastruktury kolejowej, a ich historia oraz różnorodność modeli świadczą o ich wszechstronności i znaczeniu w transporcie kolejowym.