Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Doświadczalne Warsztaty Lotnicze

Doświadczalne Warsztaty Lotnicze (DWL)

Reklama

Doświadczalne Warsztaty Lotnicze (DWL) to polska wytwórnia lotnicza, znana z produkcji samolotów oznaczonych jako RWD. Specjalizowała się w budowie lekkich, jednosilnikowych samolotów szkolnych, turystycznych i sportowych.

Historia

DWL ma swoje korzenie w warsztatach Sekcji Lotniczej Koła Mechaników Studentów Politechniki Warszawskiej, które powstały w grudniu 1925 roku. W początkowym okresie budowano tam samoloty sportowe, a pierwszą konstrukcją silnikową był JD-2, zaprojektowany przez Jerzego Drzewieckiego w 1926 roku. W 1927 roku zespół konstruktorów: Rogalski, Wigura i Drzewiecki stworzył pierwszą wspólną konstrukcję, oznaczoną jako RWD.

Reklama

W 1930 roku warsztaty przeniesiono na Okęcie, gdzie rozpoczęto produkcję takich samolotów jak RWD-5, który zyskał rozgłos dzięki przelotowi Stanisława Skarżyńskiego nad Atlantykiem. W 1932 roku RWD-6 zwyciężył w międzynarodowych zawodach Challenge.

W marcu 1933 roku DWL przekształciły się w spółkę z o.o., a dyrektorem został Jerzy Wędrychowski. Zespół inżynierów, w tym Stanisław Rogalski, Stanisław Wigura i Jerzy Drzewiecki, był odpowiedzialny za rozwój konstrukcji.

Kluczowe osiągnięcia

Wśród najważniejszych konstrukcji DWL znajdują się:

  • RWD-8: Standardowy samolot szkolny polskiego lotnictwa wojskowego, zbudowany w liczbie 600 sztuk.
  • RWD-9: Zwycięzca międzynarodowych zawodów Challenge 1934.
  • RWD-11: Jedyny dwusilnikowy samolot, zbudowany na zamówienie Ministerstwa Komunikacji.
  • RWD-13: Udany samolot turystyczny, zbudowany w około 100 egzemplarzach.

W 1933 roku DWL skonstruowały także inne modele, w tym RWD-10 (samolot akrobacyjny) oraz RWD-14 Czapla (samolot obserwacyjny), a także RWD-17 i RWD-21. Do 1939 roku, przed wybuchem II wojny światowej, wytwórnia zakończyła swoją działalność.

Przypisy

Linki zewnętrzne

DWL odegrały istotną rolę w polskim przemyśle lotniczym, a ich konstrukcje pozostają ważnym elementem polskiej historii lotnictwa.

Reklama
Reklama