Doświadczalne Warsztaty Lotnicze (DWL)
Doświadczalne Warsztaty Lotnicze (DWL) to polska wytwórnia lotnicza, znana z produkcji samolotów oznaczonych jako RWD. Specjalizowała się w budowie lekkich, jednosilnikowych samolotów szkolnych, turystycznych i sportowych.
Historia
DWL ma swoje korzenie w warsztatach Sekcji Lotniczej Koła Mechaników Studentów Politechniki Warszawskiej, które powstały w grudniu 1925 roku. W początkowym okresie budowano tam samoloty sportowe, a pierwszą konstrukcją silnikową był JD-2, zaprojektowany przez Jerzego Drzewieckiego w 1926 roku. W 1927 roku zespół konstruktorów: Rogalski, Wigura i Drzewiecki stworzył pierwszą wspólną konstrukcję, oznaczoną jako RWD.
W 1930 roku warsztaty przeniesiono na Okęcie, gdzie rozpoczęto produkcję takich samolotów jak RWD-5, który zyskał rozgłos dzięki przelotowi Stanisława Skarżyńskiego nad Atlantykiem. W 1932 roku RWD-6 zwyciężył w międzynarodowych zawodach Challenge.
W marcu 1933 roku DWL przekształciły się w spółkę z o.o., a dyrektorem został Jerzy Wędrychowski. Zespół inżynierów, w tym Stanisław Rogalski, Stanisław Wigura i Jerzy Drzewiecki, był odpowiedzialny za rozwój konstrukcji.
Kluczowe osiągnięcia
Wśród najważniejszych konstrukcji DWL znajdują się:
- RWD-8: Standardowy samolot szkolny polskiego lotnictwa wojskowego, zbudowany w liczbie 600 sztuk.
- RWD-9: Zwycięzca międzynarodowych zawodów Challenge 1934.
- RWD-11: Jedyny dwusilnikowy samolot, zbudowany na zamówienie Ministerstwa Komunikacji.
- RWD-13: Udany samolot turystyczny, zbudowany w około 100 egzemplarzach.
W 1933 roku DWL skonstruowały także inne modele, w tym RWD-10 (samolot akrobacyjny) oraz RWD-14 Czapla (samolot obserwacyjny), a także RWD-17 i RWD-21. Do 1939 roku, przed wybuchem II wojny światowej, wytwórnia zakończyła swoją działalność.
Przypisy
Linki zewnętrzne
DWL odegrały istotną rolę w polskim przemyśle lotniczym, a ich konstrukcje pozostają ważnym elementem polskiej historii lotnictwa.