Demon w systemach operacyjnych
Demon (ang. daemon) to program lub proces działający w wielozadaniowym systemie operacyjnym, który funkcjonuje bez interakcji z użytkownikiem, jako proces drugoplanowy. Większość demonów pełni funkcje usługowe i komunikuje się przez połączenia sieciowe. Po uruchomieniu, demon przekierowuje standardowe strumienie, co pozwala mu działać niezależnie od terminala. Informacje o jego działaniu są zapisywane w logach systemowych.
Demony w systemach uniksopodobnych
W systemach uniksopodobnych, rodzicem demonów jest zazwyczaj proces init. Tworzenie demonów często realizuje się poprzez podwójne użycie mechanizmu fork, co pozwala na utworzenie procesu pochodnego, który po zakończeniu rodzica zostaje podłączony do drzewa procesów init. Tradycyjnie, w nazwach demonów dodawana jest litera „d” na końcu. Przykłady demonów to:
- ftpd – demon FTP
- httpd – demon HTTP
- inetd – demon Inet
Mechanizm ten jest również źródłem nazwy maskotki systemów BSD – BSD Daemon.
Podsumowanie
Demony są kluczowymi elementami systemów operacyjnych, umożliwiającymi automatyczne wykonywanie zadań w tle, co zwiększa efektywność i funkcjonalność systemu. Ich struktura i sposób działania różnią się w zależności od używanego systemu operacyjnego, jednak zasada działania pozostaje podobna.