Dzisiaj jest 16 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Curtiss SOC Seagull

Curtiss SOC Seagull

Curtiss SOC Seagull to jednosilnikowy, dwupłatowy wodnosamolot rozpoznawczy, używany przez US Navy podczas II wojny światowej. Jego oznaczenie „SO” oznacza „scout-observation”, co wskazuje na jego funkcję zwiadowczą i obserwacyjną.

Specyfikacja techniczna

  • Producent: Curtiss-Wright Corporation
  • Data oblotu: kwiecień 1934
  • Lata produkcji: 1934–1938
  • Maksymalna prędkość: 266 km/h
  • Prędkość przelotowa: 214 km/h
  • Pułap: 4540 m
  • Zasięg: 1086 km
  • Napęd: 1 × Pratt & Whitney R-1340 Wasp (550 KM)
  • Uzbrojenie: 2 karabiny maszynowe kal. 7,62 mm oraz 295 kg bomb
  • Załoga: 2 osoby
  • Egzemplarze: 322

Historia i użytkowanie

Samolot SOC Seagull został wprowadzony do służby w 1935 roku, zastępując wcześniejsze modele dwupłatowe. Jako samolot pokładowy był wykorzystywany na pancernikach i krążownikach, a jego konstrukcja umożliwiała skompaktowane składowanie dzięki składanym skrzydłom. Wyrzucano go z katapult i lądował na wodzie, co wymagało doskonałych właściwości lotnych przy niskich prędkościach.

Produkcję zakończono w 1938 roku, a planowane zastąpienie przez jednopłatowy Curtiss SO3C okazało się nieudane. Mimo to, SOC Seagull był używany jako samolot obserwacyjny na krążownikach do końca wojny, podczas gdy na pancernikach w większości został zastąpiony przez Vought OS2U Kingfisher.

Podsumowanie

Curtiss SOC Seagull to istotny element amerykańskiego lotnictwa rozpoznawczego II wojny światowej, który zyskał uznanie dzięki swojej wszechstronności i zdolności do wykonywania misji z pokładów okrętów wojennych.

Linki zewnętrzne

  • Kategoria: Amerykańskie samoloty rozpoznawcze II wojny światowej