Reklama
Dzisiaj jest 9 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Cruiser Mk IV

Czołg pościgowy Mk IV (A13 Mk II)

Czołg pościgowy Mk IV (A13 Mk II) to brytyjski czołg używany podczas II wojny światowej, będący następcą Mk III. Wprowadzony do produkcji w latach 1938-1941, czołg ten był stosunkowo nowoczesny, z opancerzeniem wieżyczki i efektywnym uzbrojeniem.

Reklama

Specyfikacje techniczne

  • Typ pojazdu: Czołg pościgowy
  • Trakcja: Gąsienicowa
  • Załoga: 4 osoby
  • Silnik: 12-cylindrowy Nuffield Mk III, 340 KM
  • Pancerz: 6 – 30 mm
  • Długość: 6,02 m
  • Szerokość: 2,54 m
  • Wysokość: 2,59 m
  • Masa bojowa: 15 400 kg
  • Prędkość maksymalna: 30 km/h
  • Zasięg: 145 km
  • Uzbrojenie:
    • Armata QFSA L/52 kal. 40 mm
    • 2 karabiny maszynowe Besa kal. 7,92 mm

Rozwój i produkcja

Inspiracją dla brytyjskich czołgów pościgowych był radziecki czołg BT, co skłoniło Wielką Brytanię do zakupu konstrukcji czołgu Christie. Po kilku prototypach, w tym A13E1 i A13E2, ostatecznie przyjęto A13 Mk I, który wszedł do produkcji w 1939 roku. W sumie wyprodukowano od 665 do 720 egzemplarzy wersji Mk III i Mk IV.

Wersje i historia służby

Czołgi Mk IVA, z ulepszonym uzbrojeniem, były używane głównie w Afryce Północnej. Czołgi te okazały się efektywne przeciwko włoskim i niemieckim jednostkom, ale z czasem zostały wycofane z powodu wprowadzenia nowszych modeli. A13 były popularne wśród załóg, ale miały swoje ograniczenia, w tym podatność na ogień z broni przeciwpancernej.

Reklama

W kampanii francuskiej w 1940 roku czołgi te były wykorzystywane przez 1 Dywizję Pancerną, a po przegranej części z nich zostało przejętych przez Niemców i użytych jako pojazdy dowodzenia.

Podsumowanie

Czołg pościgowy Mk IV był kluczowym elementem brytyjskich sił pancernych w pierwszych latach II wojny światowej, łącząc szybkość z odpowiednim uzbrojeniem. Jego historia pokazuje ewolucję brytyjskiej myśli pancernej w obliczu wyzwań wojennych.

Reklama
Reklama