„`html
Citroën ZX
Citroën ZX to samochód osobowy klasy kompaktowej, produkowany przez francuską markę Citroën w latach 1991–1998 oraz 1994–2009 na licencji. Model zadebiutował 16 marca 1991 roku i zdobył 3. miejsce w europejskim konkursie na Samochód Roku 1992.
Historia i opis modelu
Początkowo zaprezentowano wersję rajdową, która przyczyniła się do wzrostu popularności modelu, zwłaszcza po sukcesach w wyścigach, takich jak Baja Aragon i rajd Paryż–Dakar. Citroën ZX był produkowany do 1998 roku, kiedy to został zastąpiony przez Citroën Xsara. W ciągu 7 lat sprzedaż osiągnęła 1 709 215 sztuk.
Model dostępny był w wersjach hatchback (3 i 5-drzwiowych) oraz kombi (Break). Citroën ZX charakteryzował się solidnym zabezpieczeniem antykorozyjnym oraz różnorodnymi silnikami, zarówno benzynowymi, jak i diesla.
Citroën Fukang
Fukang, oznaczony jako DC 7140, to pierwszy model stworzony na rynek chiński przez joint-venture Dongfeng Peugeot-Citroën. Wprowadzony w 1997 roku, był kontynuacją ZX z drobnymi zmianami. Model Fukang 998 oraz limuzyna Fukang 998 VIP były produkowane do 2003 roku, a ich sukces przyczynił się do wzrostu udziału Citroëna w chińskim rynku do 8,5% w 2001 roku.
Zawieszenie
Przednie zawieszenie ZX to klasyczna kolumna MacPhersona, natomiast z tyłu zastosowano samoskrętną oś, co zwiększa stabilność pojazdu podczas pokonywania zakrętów.
Wyposażenie
Citroën ZX oferował różnorodne wyposażenie, w tym:
- skórzaną tapicerkę
- klimatyzację
- ABS
- centralny zamek
- elektryczne szyby
- poduszkę powietrzną kierowcy
- podgrzewane fotele przednie
- wspomaganie kierownicy
Silniki
Citroën ZX dostępny był z różnymi silnikami benzynowymi i diesla, co pozwalało na dostosowanie pojazdu do różnych potrzeb użytkowników.
Podsumowanie
Citroën ZX to znaczący model w historii marki, łączący nowoczesne rozwiązania technologiczne z atrakcyjnym designem, co przyczyniło się do jego sukcesu na rynku europejskim i chińskim.
„`