Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Citroën XM

Citroën XM

Citroën XM to samochód osobowy klasy wyższej-średniej produkowany przez francuską markę Citroën w latach 1989–2000. Był następcą modelu Citroën CX i miał na celu konkurowanie z pojazdami takimi jak Audi 100 i BMW serii 5, które dominowały w swoim segmencie.

Reklama

Historia i charakterystyka modelu

Zaprezentowany 23 maja 1989 roku, XM zdobył uznanie dzięki futurystycznemu wyglądowi i innowacyjnemu zawieszeniu hydropneumatycznemu drugiej generacji, umożliwiającemu wybór między trybem sportowym a komfortowym. Wersje nadwoziowe obejmowały pięciodrzwiową limuzynę oraz kombi (Break). Model zdobył tytuł Car of the Year 1990, uzyskując niemal dwa razy więcej głosów niż drugi w rankingu Mercedes R129 SL.

Citroën XM był dostępny w różnych wersjach silnikowych, od oszczędnych jednostek diesla po dynamiczne silniki V6, o mocy od 80 do 200 KM. Wersja Pallas oferowała luksusowe wyposażenie, w tym skórzaną tapicerkę i automatyczną skrzynię biegów. Mimo ambitnych planów produkcji na poziomie 150 000 aut rocznie, model nie osiągnął zamierzonych wyników rynkowych, głównie z powodu kryzysu na rynku dużych samochodów.

Reklama

XMa charakteryzowały przestronne wnętrza i duże bagażniki, a wersja kombi oferowała pojemność bliską 2000 litrów po złożeniu tylnych siedzeń, co czyniło ją jedną z największych w swojej klasie.

Wersje wyposażenia

  • Hydroaktywne zawieszenie z trybem SPORT
  • Skórzana tapicerka lub mieszana (skóra z alcantarą)
  • System audio i komputer pokładowy
  • Automatyczna klimatyzacja i tempomat
  • Podgrzewane fotele, w tym tylne
  • Pełna elektryka foteli przednich
  • Wspomaganie kierownicy DIRAVI
  • Drewniane wykończenia wnętrza

Po zakończeniu produkcji XM, jego następcą został Citroën C5, a prawdziwym następcą model C6, zaprezentowany w 2005 roku.

Reklama
Reklama