Dzisiaj jest 24 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Citroën BX

Chcę dodać własny artykuł

Citroën BX

Citroën BX to samochód osobowy klasy średniej, produkowany w latach 1982-1994. W tym czasie powstało 2 315 739 egzemplarzy tego modelu.

Wersje nadwoziowe

Model był dostępny w dwóch wersjach nadwozia:

  • 5-drzwiowy hatchback (Berline)
  • 5-drzwiowe kombi (Break lub Evasion)

Auto zapewnia wygodę podróży dla 4 osób, mimo rejestracji na 5 miejsc. Wyróżnia się hydropneumatycznym zawieszeniem, co wpływa na komfort jazdy.

Wyposażenie i konstrukcja

Nadwozie BX wykonano z kompozytów, co obniżało koszty produkcji. Po faceliftingu w 1986 roku wprowadzono lepsze zabezpieczenia antykorozyjne. Wnętrze charakteryzowało się nietypowym układem przełączników oraz „bębenkowym” prędkościomierzem, który w późniejszych wersjach zastąpiono tradycyjnym wskaźnikiem.

Silniki i napęd

Citroën BX był wyposażony w czterocylindrowe silniki czterosuwowe, zarówno benzynowe, jak i wysokoprężne:

  • Benzynowe:
    • 1,1 l (40-42 kW)
    • 1,4 l (45-59 kW)
    • 1,6 l (53-76 kW)
    • 1,9 l (70-116 kW)
  • Wysokoprężne:
    • 1,8 l D (44 kW)
    • 1,9 l D (47-51 kW)

Napęd był przedni, z wyjątkiem modelu BX 4×4. Do wyboru były skrzynie biegów: automatyczna i manualne o 4 lub 5 przełożeniach.

Zawieszenie

BX wyposażono w niezależne zawieszenie hydropneumatyczne pierwszej generacji z kolumnami MacPhersona z przodu oraz wahaczami wleczonymi z tyłu.

Wersje specjalne

Oferowano wiele wersji specjalnych, w tym model Digit z cyfrową deską rozdzielczą oraz sportowe wersje GTi i 4TC, z silnikami o mocy do 360 kW. Wersja 4TC była produkowana w celach uzyskania licencji rajdowej.

Podsumowanie

Citroën BX to innowacyjny samochód, który wyróżniał się komfortem jazdy, nietypowym wyposażeniem oraz szeroką gamą wersji silnikowych i nadwoziowych. Model ten zdobył uznanie na rynku motoryzacyjnym lat 80. i 90.