Dzisiaj jest 12 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Citroën AX

Citroën AX

Citroën AX to najmniejszy model osobowy marki Citroën w segmencie B, produkowany w latach 1986–1998. W latach 1996–1998 był produkowany równocześnie z następcą, Citroënem Saxo. W 1988 roku zajął 2. miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku.

Specyfikacja techniczna

  • Typ nadwozia: 3- i 5-drzwiowy hatchback
  • Silniki: benzynowe (0,9–1,4 dm³) oraz Diesla (1,4 dm³, później 1,5 dm³)
  • Wymiary: długość 3490 mm, szerokość 1560 mm, wysokość 1350 mm, rozstaw osi 2285 mm
  • Masa własna: od 640 kg
  • Pojemność bagażnika: 273/668 l
  • Napęd: przedni
  • Typ skrzyni biegów: manualna (4 i 5-biegowa)

Opis modelu

Citroën AX wprowadził innowacyjne rozwiązania, takie jak zwiększona wytrzymałość blachy i mniejsze zużycie paliwa, szczególnie w wersji z silnikiem Diesla, który osiągał wyniki poniżej 3 l/100 km. Model przeszedł facelifting w 1991 roku, obejmujący zmiany w desce rozdzielczej i zderzakach. Wprowadzono także podwójnie ocynkowaną karoserię, co poprawiło trwałość pojazdu.

AX charakteryzował się lekką konstrukcją, a niektóre elementy, jak tylna klapa, wykonane były z tworzyw sztucznych. Silniki Diesla, choć uznawane za udane, miały problemy z awariami uszczelek pod głowicą. W późniejszych latach wprowadzono nową jednostkę o pojemności 1500 cm³, która była bardziej niezawodna, lecz mniej oszczędna.

Osiągi

  • 0-100 km/h: 10,4 sek.
  • Prędkość maksymalna: 175 km/h
  • Spalanie: cykl miejski – 6 l/100 km, cykl pozamiejski – 4,5 l/100 km

Produkcja i wersje

Produkcja Citroëna AX zakończyła się w 1998 roku, jednak w latach 1996–2000 kontynuował ją malezyjski producent Proton pod nazwą Tiara.

Podsumowanie

Citroën AX był innowacyjnym modelem w swoim segmencie, łączącym oszczędność paliwa z lekką konstrukcją. Jego sukcesy na rynku oraz wpływ na kolejne modele, takie jak Citroën Saxo i Peugeot 106, świadczą o jego znaczeniu w historii motoryzacji.