Citroën AX
Citroën AX to najmniejszy model osobowy marki Citroën w segmencie B, produkowany w latach 1986–1998. W latach 1996–1998 był produkowany równocześnie z następcą, Citroënem Saxo. W 1988 roku zajął 2. miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku.
Specyfikacja techniczna
- Typ nadwozia: 3- i 5-drzwiowy hatchback
- Silniki: benzynowe (0,9–1,4 dm³) oraz Diesla (1,4 dm³, później 1,5 dm³)
- Wymiary: długość 3490 mm, szerokość 1560 mm, wysokość 1350 mm, rozstaw osi 2285 mm
- Masa własna: od 640 kg
- Pojemność bagażnika: 273/668 l
- Napęd: przedni
- Typ skrzyni biegów: manualna (4 i 5-biegowa)
Opis modelu
Citroën AX wprowadził innowacyjne rozwiązania, takie jak zwiększona wytrzymałość blachy i mniejsze zużycie paliwa, szczególnie w wersji z silnikiem Diesla, który osiągał wyniki poniżej 3 l/100 km. Model przeszedł facelifting w 1991 roku, obejmujący zmiany w desce rozdzielczej i zderzakach. Wprowadzono także podwójnie ocynkowaną karoserię, co poprawiło trwałość pojazdu.
AX charakteryzował się lekką konstrukcją, a niektóre elementy, jak tylna klapa, wykonane były z tworzyw sztucznych. Silniki Diesla, choć uznawane za udane, miały problemy z awariami uszczelek pod głowicą. W późniejszych latach wprowadzono nową jednostkę o pojemności 1500 cm³, która była bardziej niezawodna, lecz mniej oszczędna.
Osiągi
- 0-100 km/h: 10,4 sek.
- Prędkość maksymalna: 175 km/h
- Spalanie: cykl miejski – 6 l/100 km, cykl pozamiejski – 4,5 l/100 km
Produkcja i wersje
Produkcja Citroëna AX zakończyła się w 1998 roku, jednak w latach 1996–2000 kontynuował ją malezyjski producent Proton pod nazwą Tiara.
Podsumowanie
Citroën AX był innowacyjnym modelem w swoim segmencie, łączącym oszczędność paliwa z lekką konstrukcją. Jego sukcesy na rynku oraz wpływ na kolejne modele, takie jak Citroën Saxo i Peugeot 106, świadczą o jego znaczeniu w historii motoryzacji.