Dzisiaj jest 16 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Chór (teatr)

Chór w teatrze starożytnym

Chór w teatrze starożytnym, zarówno w tragedii, jak i w komedii, to grupa osób wykonujących wspólnie teksty w mowie lub śpiewie, często z towarzyszeniem gestów i tańca. Kluczowym momentem był ich procesjonalny wstęp (parodos) na orchestrę, który zazwyczaj odbywał się w rytmie muzyki, co potęgowało dramaturgię przedstawienia.

Rola i funkcje chóru

W antycznym występie chór łączył trzy elementy: muzykę, taniec i śpiew, co tworzyło bardziej słuchowisko niż wizualne widowisko. Tadeusz Zieliński nazwał to zjawisko „trójjedyną choreją”. Muzyka i taniec miały dla Greków boskie pochodzenie, a ich obecność była istotna w rytuałach, gdzie wyrażano emocje.

Chór wykonywał swoje partie zazwyczaj unisono, rzadko dzielony na solistów. Często jednak dzielono go na dwie grupy, które mogły wykonywać różne działania. W dialogach z bohaterami najczęściej wypowiadał się koryfeusz, przewodnik chóru, a nie indywidualni choreuci.

Gesty i taniec

Choreuci stosowali różnorodne gesty i postawy, co pozwalało im na mimetyczne przedstawienie postaci i wydarzeń. Taniec był pełen znaczeń, znanych widzom, co ułatwiało interpretację. Istnieje wiele teorii na temat funkcji chóru, w tym traktowanie go jako jednego z aktorów lub „idealnego widza”, a także jako pośrednika między tragiczną akcją a publicznością.

Rytuał a teatr

Obecność rytuałów w działaniach chóru jest również przedmiotem badań. W chórze dostrzega się elementy rytualne, takie jak powtarzalność melodyczna i ruchowa. Chociaż chór nie odprawia rytuałów, odgrywa je, co podkreśla teatralny charakter greckiej tragedii.

Bibliografia

  • M. Kocur, Teatr antycznej Grecji, Wrocław 2001
  • E. Partyga, Chór dramatyczny w poszukiwaniu tożsamości teatralnej, Kraków 2004

Linki zewnętrzne