Chöömej – Tuwiński Śpiew Gardłowy
Chöömej, znany również jako chöömij, to technika śpiewu alikwotowego (gardłowego), popularna w muzyce ludowej Tuwy oraz Mongolii. Termin ten odnosi się zarówno do konkretnego stylu, jak i do szerszej kategorii gardłowego śpiewu. Muzyka chöömej czerpie inspirację z życia na stepach, często opowiadając o koniach i naturze.
Technika Śpiewu
Śpiew gardłowy charakteryzuje się możliwością wydobywania jednocześnie kilku dźwięków z gardła, w tym niskich tonów przypominających brzmienie didgeridoo (styl kargyraa) oraz wysokich poświstów związanych z japońskim fletem shakuhachi (styl sygyt). Najlepsi wykonawcy są w stanie wydobyć nawet cztery różne dźwięki równocześnie.
Współcześni Wykonawcy
Wśród współczesnych tuwińskich artystów, którzy posługują się techniką chöömej, znajdują się:
- Giennadij Czamzyryn (Gendos)
- Sainkho Namtchylak
- Shu-De
- Huun-Huur-Tu
- Yat-Kha (psychodeliczny punk rock)
- Bugotak
- Chirgilchin
- Kongar-Ool Ondar
- Oleg Kuular
- Mongoun-Ool Ondar
- Alash
Ochrona Dziedzictwa
W 2009 roku technika chöömej została wpisana na listę niematerialnego dziedzictwa UNESCO, co podkreśla jej znaczenie kulturowe oraz artystyczne.
Przypisy i Linki Zewnętrzne
Więcej informacji można znaleźć na stronach:
- W sercu Tuwy
- Tuwińskie gardłowe śpiewy
- Strona „Tyva Kyzy”
- Dźwiękowe próbki gardłowych śpiewów
- Demonstracja tuwińskiego śpiewu gardłowego w wykonaniu grupy Alash
Chöömej pozostaje istotnym elementem kultury Tuwy, łącząc tradycję z nowoczesnością, wpływając na różne gatunki muzyczne na całym świecie.