Chance Vought F-8 Crusader
Chance Vought F-8 Crusader (pierwotnie F8U Crusader) to pokładowy samolot myśliwski opracowany przez firmę Chance Vought, wprowadzony do produkcji w 1957 roku. Był to ostatni amerykański myśliwiec, w którym uzbrojenie strzeleckie stanowiło główny element uzbrojenia. Wersja RF-8 Crusader służyła jako samolot rozpoznawczy, a we Francji samoloty te były eksploatowane do 1999 roku.
Historia
F-8 Crusader powstał jako odpowiedź na potrzeby marynarki wojennej USA, po wcześniejszych nieudanych projektach myśliwców pokładowych. Konkurs na nowy myśliwiec wygrał projekt Voughta, który wykazał się rewolucyjnymi rozwiązaniami, w tym możliwością osiągania prędkości Mach 1,2. Prototyp XF8U-1 oblatano 25 marca 1955 roku, osiągając prędkość dźwięku w pierwszym locie.
Opis konstrukcji
F-8 Crusader charakteryzował się metalową konstrukcją, z możliwością zmiany kąta natarcia skrzydeł, co poprawiało manewrowość. Zastosowano w nim silnik turboodrzutowy Pratt & Whitney J57-P, a jego wymiary to: rozpiętość 10,80 m, długość 16,50 m i wysokość 4,80 m. Samolot miał maksymalną prędkość 2100 km/h oraz pułap do 17 680 m.
Uzbrojenie i wyposażenie
- 4 × 20 mm działko Colt Mk 12 (144 pociski na działko)
- 4 × AIM-9 Sidewinder lub inne rakiety
F-8 mógł także przenosić 32 niekierowane pociski rakietowe kal. 70 mm.
Służba
Produkcja F-8 rozpoczęła się w 1955 roku, a pierwsze egzemplarze trafiły do US Navy w grudniu 1956 roku. Samoloty służyły m.in. w czasie kryzysu kubańskiego i wojny wietnamskiej. Crusadery straciły 166 egzemplarzy w czasie działań, z czego 30 w wersji rozpoznawczej.
Wersje samolotu Crusader
- XF8U-1: Prototyp (2 egzemplarze)
- F8U-1 (F-8A): Pierwsza wersja produkcyjna (318 egzemplarzy)
- F8U-1P (RF-8A): Wersja rozpoznawcza (144 egzemplarze)
- F8U-2 (F-8C): Ulepszona wersja (187 egzemplarzy)
- F8U-2N (F-8D): Myśliwiec nocny (152 egzemplarze)
- F8U-2NE (F-8E): Ostatnia wersja produkcyjna (286 egzemplarzy)
- F-8E(FN): Wersja dla francuskiej Marynarki Wojennej (42 egzemplarze)
Modyfikacje i zakończenie służby
W latach 60. przeprowadzono program modyfikacji F-8, co pozwoliło na modernizację 446 egzemplarzy. Samoloty wycofano z użytku liniowego w 1972 roku, zastępując je nowszymi maszynami.