Dzisiaj jest 25 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Challenge 1930

Chcę dodać własny artykuł

Challenge 1930

Drugie Międzynarodowe Zawody Samolotów Turystycznych, znane jako Challenge 1930, odbyły się w Berlinie od 18 lipca do 8 sierpnia 1930 roku. Zawody obejmowały lot okrężny o długości 7560 km przez Niemcy, Francję, Wielką Brytanię, Hiszpanię, Szwajcarię, Austrię, Czechosłowację i Polskę. Zwycięzcami były drużyny niemieckie, a zawody były pierwszą dużą międzynarodową imprezą dla polskiego lotnictwa sportowego.

Zgłoszenia i otwarcie zawodów

W zawodach wzięło udział 60 załóg z 6 krajów, w tym 12 polskich ekip, co stanowiło drugą co do liczebności grupę. Otwarcie zawodów miało miejsce 18 lipca na lotnisku Staaken, gdzie dokonano formalności oraz ważenia samolotów. Wśród uczestników były zarówno samoloty polskiej konstrukcji, jak i inne modele z różnych krajów.

Lot okrężny

Lot okrężny składał się z 29 etapów, zaczynając w Berlinie i kończąc w tym samym miejscu. Zawodnicy musieli wykazać się nie tylko prędkością, ale również regularnością przelotów. Minimalna prędkość wynosiła 80 km/h dla samolotów kategorii I oraz 60 km/h dla kategorii II.

Problemy z pogodą

W dniach 23-24 lipca wiele samolotów zostało uziemionych w Pau z powodu złej pogody, co spowodowało przesunięcie terminu powrotu. Pomimo trudnych warunków, nie wszyscy zawodnicy zostali ukarani za brak przelotów.

Zakończenie lotu

Pierwsi zawodnicy zakończyli lot 27 lipca, przybywając do Berlina. Zawody ukończyło jedynie 36 załóg, z czego 6 ukończyło poza konkursem. Problemy techniczne i restrykcyjne zasady dotyczące wymiany części przyczyniły się do wysokiego wskaźnika rezygnacji z zawodów.

Wyniki

Najlepsi zawodnicy, głównie z Niemiec, zdobyli wysokie punkty za szybkość oraz inne cechy techniczne samolotów. Polacy osiągnęli umiarkowane wyniki, a ich samoloty nie były w pełni dostosowane do wymogów zawodów. Zawody przyczyniły się do rozwoju technologii lotniczej w Polsce i innych krajach.

Podsumowanie

Challenge 1930 ukazał znaczenie rozwoju samolotów turystycznych oraz stanowił impuls do wprowadzenia innowacji w tej dziedzinie. Zawody przyczyniły się do wzrostu prestiżu lotnictwa sportowego w Polsce i Europie.