České dráhy – Główny Przewoźnik Kolejowy w Czechach
České dráhy (ČD), czyli „Koleje Czeskie”, to największy przewoźnik kolejowy w Czechach, obsługujący przewozy pasażerskie. Do grudnia 2007 roku oferował również przewozy towarowe.
Problemy i Modernizacja
W latach 90. XX wieku ČD zmagało się z problemami, takimi jak spadek liczby pasażerów oraz zły stan infrastruktury. W ostatnich latach nastąpiła poprawa dzięki budowie tzw. „korytarzy” – zmodernizowanych linii kolejowych, które umożliwiają podróż z maksymalną prędkością 160 km/h. W ramach tego projektu powstały nowe obwodnice, wiadukty i tunele.
Nowoczesny Tabor
- Zakup 7 jednostek Pendolino produkcji włoskiej, z maksymalną prędkością 230 km/h (160 km/h na trasie Praga – Ostrawa).
- Modernizacja starszych wagonów spalinowych serii 810 i 010 do typów 814 i 914, co zwiększa komfort podróży.
- Modernizację taboru prowadzi koncern Škoda.
Wiele linii kolejowych jest obecnie elektryfikowanych, a niektóre regionalne linie mogą zostać zlikwidowane lub wydzierżawione prywatnym przewoźnikom, takim jak GW Train Regio.
Elektryfikacja i Konkurencja
W Czechach funkcjonują dwa systemy elektryfikacji:
- Prąd stały 3 kV w północnej części kraju.
- Prąd przemienny 25 kV, 50 Hz w południowej części.
ČD ma konkurencję na trasie Praga – Ostrawa, gdzie pociągi dalekobieżne obsługują także prywatni przewoźnicy RegioJet oraz Leo Express.
Historia
- 1993 – Założenie Českých dráh po rozpadzie Czechosłowacji.
- 2003 – Przekształcenie ČD w spółkę akcyjną.