Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Celestyn Freinet

Célestin Freinet: Życie i Działalność

Célestin Freinet (1896-1966) był francuskim pedagogiem, twórcą koncepcji „francuskiej szkoły nowoczesnej” (école moderne française). Pochodził z ubogiej rodziny wiejskiej i w młodości przejawiał zainteresowania naukami przyrodniczymi, co wpłynęło na jego późniejsze teorie pedagogiczne.

Reklama

Freinet rozpoczął edukację w szkole wiejskiej, a następnie studiował w Ecole Normale w Nicei. Po odbyciu służby wojskowej i odniesieniu rany podczas I wojny światowej, podjął pracę nauczyciela. Zrozumiał ograniczenia tradycyjnego systemu edukacji, co skłoniło go do głębszych badań nad psychologią i pedagogiką, w tym teorią Marii Montessori.

Innowacje Pedagogiczne

Freinet krytykował tradycyjne podręczniki, proponując metody oparte na doświadczeniach ucznia. W jego koncepcji nauka powinna być rezultatem własnych odkryć i twórczych działań dzieci.

Reklama

W 1927 roku opublikował książkę Drukarnia w szkole, w której argumentował, że tworzenie gazetki szkolnej angażuje uczniów i nadaje sens ich działaniom. W 1928 roku założył własną szkołę w Vence, gdzie testował swoje innowacyjne pomysły. W 1935 roku zorganizował „front obrony praw dziecka”.

Okres Po Wojnie i Dziedzictwo

Podczas II wojny światowej Freinet został aresztowany, a w obozie napisał kilka istotnych prac, w tym Wychowanie przez pracę oraz Zarys psychologii stosowanej w wychowaniu. Po wojnie wznowił działalność pedagogiczną, a w 1948 roku przejął Instytut Spółdzielczy Nowoczesnej Szkoły. W 1957 roku zainicjował powstanie FIMEM, Federacji Ruchów Szkoły Nowoczesnej.

Freinet był przedstawicielem pedagogiki naturalistycznej, skupiającym się na rozwoju dziecka. W swoich pracach zdefiniował trzy naturalne fazy rozwoju: eksplorację, adaptację i przejście od zabawy do pracy. Opracował techniki pedagogiczne, które miały na celu aktywizację uczniów i organizację pracy nauczycieli.

Techniki Pedagogiczne Freineta

  • Technika swobodnego tekstu
  • Fiszki autokorektywne
  • Korespondencja międzyszkolna
  • Gazetka szkolna
  • Swobodna ekspresja plastyczna, muzyczna i teatralna
  • Doświadczenia poszukujące

Bibliografia

Freinet C., O szkołę ludową. Pisma wybrane, Wrocław 1976.

Reklama
Reklama