Dzisiaj jest 12 grudnia 2024 r.
Chcę dodać własny artykuł

C2P

Ciągnik C2P

C2P to polski lekki gąsienicowy ciągnik artyleryjski, który powstał w latach 30. XX wieku, oparty na podwoziu tankietki TKS. Był używany głównie przez pododdziały przeciwlotnicze Wojska Polskiego do holowania armat przeciwlotniczych wz. 36 i przyczep amunicyjnych. Po kampanii wrześniowej niektóre egzemplarze trafiły do Wehrmachtu, gdzie wykorzystywano je do końca II wojny światowej.

Historia

W 1931 roku Wojsko Polskie zainicjowało projekt ciągnika artyleryjskiego, który miał bazować na podwoziu tankietki TK-3. Prace nad prototypem rozpoczęto w 1932 roku, a jego głównym konstruktorem był inż. J. Łapuszewski. Prototyp, oznaczony jako TKS „Tygrys” i później C2T, zbudowano w 1933 roku. Po serii modyfikacji, w tym zwiększeniu średnicy kół i poprawie mechanizmu skrętu, ostatecznie zatwierdzono projekt C2P do transportu armat przeciwlotniczych kal. 40 mm.

Specyfikacja techniczna

  • Producent: Państwowe Zakłady Inżynierii
  • Typ: ciągnik artyleryjski
  • Trakcja: gąsienicowa
  • Załoga: 1+3
  • Silnik: benzynowy, 6-cylindrowy Fiat 122B o mocy 46 KM
  • Masa: 2750 kg z pełnym obciążeniem
  • Prędkość: 40 km/h (z przyczepką po drodze bitej)
  • Zasięg: 150 km (droga bita)
  • Brody: 0,5 m, rowy: 1,2 m
  • Uzbrojenie: brak
  • Użytkownicy: Polska, III Rzesza

Użytkowanie w Polsce

C2P był kluczowym elementem w oddziałach artylerii przeciwlotniczej, gdzie na każdą armatę przypadały dwa ciągniki – jeden do holowania armaty, a drugi do przyczepki amunicyjnej. Pierwsze zmotoryzowane baterie zaczęto formować pod koniec 1937 roku.

Przypisy i bibliografia

W artykule zawarto informacje o konstrukcji, historii i użytkowaniu ciągnika C2P. Zachowane egzemplarze trafiły do prywatnych kolekcji, a jeden z nich został przywrócony do sprawności mechanicznej.

Linki zewnętrzne

Najnowsze aktualności: