Gama c-moll
Gama c-moll to skala oparta na tonacji molowej, której toniką jest dźwięk c. Naturalna gama c-moll składa się z następujących dźwięków: c, d, es, f, g, as, b. W zapisie tonacji c-moll znajdują się trzy bemole.
Odmiany gamy c-moll
Gama c-moll występuje w kilku odmianach:
- Odmianna harmoniczna: Zawiera VII stopień podwyższony o półton:
\relative c'{
\key c \minor
\override Staff.TimeSignature #’stencil = ##f
\cadenzaOn c1 d es f g as h c \cadenzaOff
}
\addlyrics { \small {
c d es f g as h c
} }
- Odmianna dorycka: Zawiera VI i VII stopień podwyższony o półton w stosunku do gamy h-moll naturalnej:
\relative c'{
\key c \minor
\override Staff.TimeSignature #’stencil = ##f
\cadenzaOn c1 d es f g a h c \cadenzaOff
}
\addlyrics { \small {
c d es f g a h c
} }
Równoległe gamy
Równoległą gamą durową do c-moll jest Es-dur, natomiast jednoimienną gamą durową jest C-dur.
Akord c-moll
Termin c-moll odnosi się również do akordu zbudowanego z pierwszego (c), trzeciego (es) i piątego (g) stopnia gamy c-moll.
Znane dzieła w tonacji c-moll
W tonacji c-moll powstało wiele znanych dzieł muzycznych:
- Ludwig van Beethoven – V Symfonia, Sonata Patetyczna op. 13, III Koncert fortepianowy op. 37
- Wolfgang Amadeus Mozart – XXIV Koncert fortepianowy KV 491, Wielka Msza c-moll, KV 427
- Nikołaj Rimski-Korsakow – solowy fagot w drugiej części Szeherezady
- Franz Schubert – IV Symfonia Tragiczna
- Fryderyk Chopin – Etiuda Rewolucyjna
- Robert Schumann – Msza c-moll na chór, solistów i orkiestrę
- Johann Sebastian Bach – Passacaglia c-moll