Bufor Z
Bufor Z, znany również jako bufor głębokości, to struktura danych używana w systemach generujących obrazy trójwymiarowe. Przechowuje współrzędne Z (głębokość) dla każdego piksela, co pozwala na określenie odległości od obserwatora.
Algorytm modyfikacji pikseli
Modyfikacja piksela polega na porównaniu jego współrzędnej Z z wartością zapisaną w buforze. Jeśli współrzędna Z piksela jest mniejsza, oznacza to, że piksel jest bliżej obserwatora, co pozwala na jego aktualizację w buforze. Dzięki temu uzyskuje się realistyczny obraz, w którym obiekty trójwymiarowe są poprawnie wyświetlane zgodnie z relacjami przesłaniania.
Zalety bufora Z
- Łatwa implementacja w sprzęcie, powszechnie stosowana w kartach graficznych.
- Możliwość rasteryzacji nieprzezroczystych obiektów w dowolnej kolejności.
Wady bufora Z
- Wymaga dodatkowej pamięci.
- Precyzja współrzędnych Z wpływa na dokładność wyświetlania, co może prowadzić do efektu „z fighting”.
- Algorytmy rasteryzujące muszą obliczać współrzędną Z dla każdego piksela.
- Wszystkie piksele pokryte przez dany obiekt muszą być przejrzane.
- Obiekty przezroczyste muszą być rysowane po wszystkich nieprzezroczystych, w kolejności od najdalszego do najbliższego.