Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Bufor ramki

Bufor ramki

Bufor ramki to część pamięci RAM, zazwyczaj znajdująca się na karcie graficznej, która służy do przechowywania informacji o pojedynczej ramce obrazu. Zawiera dane dotyczące wartości każdego piksela, które są zapisywane w zależności od trybu koloru, co wpływa na liczbę wyświetlanych kolorów. Ta technika zyskała popularność wraz z rozwojem minikomputerów i stacji roboczych.

Reklama

Historia

Pierwszy eksperymentalny bufor ramki powstał w 1969 roku, charakteryzując się trzybitową głębią koloru, co umożliwiało wyświetlenie zaledwie 8 kolorów. W 1972 roku w laboratoriach Xerox PARC stworzono bufor z pamięcią 311 040 bajtów, obsługujący rozdzielczość 640×480 pikseli oraz ośmiobitową głębię koloru, co pozwalało na wyświetlenie 256 kolorów.

Charakterystyka

Bufory ramki mogą mieć różne głębie koloru, najczęściej wykorzystywane to:

Reklama
  • 1-bitowa – dla obrazu monochromatycznego
  • 4-bitowa
  • 8-bitowa – dla obrazu w 256 kolorach
  • 16-bitowa – tryb high color, 65,5 tys. kolorów
  • 24-bitowa – tryb true color, 16,7 mln kolorów

Bufor ramki działa w jednym z dwóch trybów:

  • Off-screen – dane są przechowywane, ale nie wyświetlane na ekranie
  • On-screen – dane są wyświetlane na ekranie w czasie rzeczywistym

Rozmiar bufora

Wielkość bufora ramki, czyli ilość pamięci RAM potrzebna do zapisania pojedynczej ramki obrazu, zależy od ustawień karty graficznej, takich jak rozdzielczość i tryb koloru. Oblicza się ją według wzoru:

P = Rx \cdot Ry \cdot C, gdzie:

  • P – wielkość bufora ramki (w bajtach)
  • Rx – rozdzielczość pozioma
  • Ry – rozdzielczość pionowa
  • C – liczba bajtów na kolor

Na przykład, dla rozdzielczości 800×600 przy 16 bitach:

P = 800 \cdot 600 \cdot 2 \ \textrm{B} = 937{,}5 \ \textrm{KiB}.

Reklama
Reklama