Dzisiaj jest 18 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

BTR-152

BTR-152 (ros. БТР-152) – kołowy transporter opancerzony opracowany w ZSRR po II wojnie światowej.

Historia

Prace nad BTR-152 rozpoczęto w 1946 roku w zakładach ZiS, gdzie nadano mu oznaczenie fabryczne ZiS-152. Pojazd wyposażono w napęd na wszystkie koła w układzie 6×6, co zapewniało lepsze właściwości terenowe. W konstrukcji zastosowano pojedyncze koła zamiast bliźniaczych, co było istotną modyfikacją w porównaniu do ciężarówki ZiS-151.

Dane techniczne

  • Typ pojazdu: transporter opancerzony
  • Załoga: 2+8
  • Silnik: gaźnikowy, 6-cylindrowy, 110 KM
  • Prędkość maksymalna: 75 km/h
  • Zasięg: 550–650 km
  • Uzbrojenie: 1 km SG-43/SGMB kal. 7,62 mm
  • Masa: 6,7 t (bojowa: 8,6 t)
  • Pancerz: spawany z płyt walcowanych

Służba

BTR-152 wszedł do służby w radzieckiej piechocie zmechanizowanej w 1950 roku i był prezentowany publicznie na defiladzie w Moskwie w 1951 roku. Pojazdy te były podstawowym sprzętem tego typu w latach 50. i 60. XX wieku, używanym przez Armię Radziecką w konfliktach, takich jak Węgry w 1956 roku oraz Czechosłowacja w 1968 roku. Transportery znalazły się w uzbrojeniu wielu państw, w tym członków Układu Warszawskiego oraz armii krajów arabskich i afrykańskich.

Do 1963 roku wyprodukowano 12 421 egzemplarzy BTR-152 we wszystkich modyfikacjach. Obecnie pojazdy można znaleźć w różnych muzeach w Polsce, takich jak Muzeum Techniki Wojskowej w Zabrzu czy Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie.

Podsumowanie

BTR-152 to rozpoznawalny transporter opancerzony, który odgrywał kluczową rolę w armiach krajów socjalistycznych w drugiej połowie XX wieku. Dzięki swojej konstrukcji i właściwościom terenowym, nadal jest obiektem zainteresowania w muzeach i wśród miłośników historii militarnej.