Dzisiaj jest 14 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Brewster SBN

Brewster SBA/SBN

Brewster SBA/SBN to amerykański bombowiec nurkujący zaprojektowany przez Brewster Aeronautical Corporation w 1936 roku. Samolot był produkowany od 1940 do 1942 roku, a jego służba zakończyła się w 1946 roku.

Historia

Na początku lat 30. XX wieku amerykańska marynarka wojenna zleciła wytwórniom opracowanie samolotów pokładowych w związku z rozbudową floty lotniskowców. Brewster Aeronautical Corporation stworzyła prototyp oznaczony jako XSBA-1, który oblatano 15 kwietnia 1936 roku. Po wprowadzeniu silnika Wright XR-1820-22 o mocy 950 KM, samolot został skierowany do produkcji. Z powodu ograniczeń produkcyjnych w Brewster, zamówiono 30 egzemplarzy w Naval Aircraft Factory, co spowodowało zmianę oznaczenia na SBN.

Produkcja SBN-1 rozpoczęła się w listopadzie 1940 roku i zakończyła w marcu 1942 roku. Z powodu opóźnień i słabszych osiągów w porównaniu do konkurencyjnych modeli, SBN-1 trafiły głównie do eskadr treningowych i nie brały udziału w działaniach bojowych. Ostatecznie wycofano je z użycia w 1944 roku.

Opis konstrukcji

Brewster SBA/SBN był dwumiejscowym bombowcem nurkującym o całkowicie metalowej konstrukcji. Posiadał:

  • Skrzydła trójdzielne o obrysie trapezowym z klapami krokodylowymi.
  • Kabinę dla dwóch osób pod długą, częściowo oszkloną osłoną.
  • Chowane w locie podwozie główne.
  • Komorę bombową pod kadłubem.

Napęd stanowił silnik gwiazdowy Wright R-1820-22 o mocy 910 KM. Samolot mógł osiągnąć maksymalną prędkość 410 km/h i pułap 8600 m.

Wersje samolotu

  • Brewster XSBA-1 – prototyp, 1 sztuka.
  • Brewster SBN-1 – wersja produkcyjna, 30 sztuk.

Podsumowanie

Brewster SBA/SBN był istotnym, aczkolwiek przestarzałym samolotem nurkującym, który nie zdobył większej sławy ani nie wziął udziału w kluczowych operacjach bojowych II wojny światowej. Wartością historyczną pozostaje jego rola w treningu pilotów.