Brewster SBA/SBN
Brewster SBA/SBN to amerykański bombowiec nurkujący zaprojektowany przez Brewster Aeronautical Corporation w 1936 roku. Samolot był produkowany od 1940 do 1942 roku, a jego służba zakończyła się w 1946 roku.
Historia
Na początku lat 30. XX wieku amerykańska marynarka wojenna zleciła wytwórniom opracowanie samolotów pokładowych w związku z rozbudową floty lotniskowców. Brewster Aeronautical Corporation stworzyła prototyp oznaczony jako XSBA-1, który oblatano 15 kwietnia 1936 roku. Po wprowadzeniu silnika Wright XR-1820-22 o mocy 950 KM, samolot został skierowany do produkcji. Z powodu ograniczeń produkcyjnych w Brewster, zamówiono 30 egzemplarzy w Naval Aircraft Factory, co spowodowało zmianę oznaczenia na SBN.
Produkcja SBN-1 rozpoczęła się w listopadzie 1940 roku i zakończyła w marcu 1942 roku. Z powodu opóźnień i słabszych osiągów w porównaniu do konkurencyjnych modeli, SBN-1 trafiły głównie do eskadr treningowych i nie brały udziału w działaniach bojowych. Ostatecznie wycofano je z użycia w 1944 roku.
Opis konstrukcji
Brewster SBA/SBN był dwumiejscowym bombowcem nurkującym o całkowicie metalowej konstrukcji. Posiadał:
- Skrzydła trójdzielne o obrysie trapezowym z klapami krokodylowymi.
- Kabinę dla dwóch osób pod długą, częściowo oszkloną osłoną.
- Chowane w locie podwozie główne.
- Komorę bombową pod kadłubem.
Napęd stanowił silnik gwiazdowy Wright R-1820-22 o mocy 910 KM. Samolot mógł osiągnąć maksymalną prędkość 410 km/h i pułap 8600 m.
Wersje samolotu
- Brewster XSBA-1 – prototyp, 1 sztuka.
- Brewster SBN-1 – wersja produkcyjna, 30 sztuk.
Podsumowanie
Brewster SBA/SBN był istotnym, aczkolwiek przestarzałym samolotem nurkującym, który nie zdobył większej sławy ani nie wziął udziału w kluczowych operacjach bojowych II wojny światowej. Wartością historyczną pozostaje jego rola w treningu pilotów.