Bracia Lumière – Pionierzy Kinematografii
Auguste (1862-1954) i Louis Lumière (1864-1948) to francuscy wynalazcy, którzy zrewolucjonizowali świat kinematografii. Ich ojcem był fotograf Claude-Antoine Lumière, a matką Jeanne-Josephine Costille. Obaj bracia ukończyli liceum techniczne w Lyonie, a następnie pracowali w rodzinnym studio fotograficznym, gdzie rozwijali techniki fotograficzne.
Wczesne osiągnięcia
W 1881 roku Louis opracował nową technikę suchych płyt fotograficznych, znaną jako Etiquettes bleues, co przyczyniło się do sukcesu firmy Lumière. Szybko zyskali popularność, a ich przedsiębiorstwo zaczęło się rozwijać, obejmując również produkcję papieru fotograficznego.
Inspiracja do kinematografii
Bracia Lumière zainspirowani zostali kinematografią po tym, jak ich ojciec zobaczył kinetoskop Thomasa Edisona. Postanowili ulepszyć istniejący wynalazek, kupując aparat Edisona i analizując jego wady. Doszli do wniosku, że wymaga on m.in. zmniejszenia wagi oraz możliwości prezentacji obrazu większej liczbie widzów.
Wynalezienie kinematografu
Auguste początkowo pracował nad projektem, jednak to Louis znalazł kluczowe rozwiązanie techniczne, inspirując się mechanizmem maszyn do szycia. Jego innowacyjny pomysł na mechanizm przesuwania taśmy filmowej sprawił, że obraz stał się wyraźniejszy, a kinematograf ważył jedynie 4 kg, co ułatwiało jego użycie.
Pierwsza projekcja i dalsze osiągnięcia
W 1895 roku Lumière opatentowali swój kinematograf i zorganizowali pierwszą publiczną projekcję filmu Wyjście robotników z fabryki, która przyciągnęła 35 widzów. W kolejnych latach bracia stworzyli wiele filmów, w tym Polewacz polany i rozwijali techniki fotograficzne, takie jak metoda autochromowa do fotografii barwnej oraz metoda anaglifowa do filmów trójwymiarowych. Auguste skoncentrował się na badaniach chemicznych, natomiast Louis kontynuował innowacje w kinematografii.