Lokomotywa TEM2
TEM2 (ros. TЭM2) to ciężka manewrowa lokomotywa spalinowa, która była eksploatowana na PKP (oznaczenie SM48) oraz przez przewoźników prywatnych w Polsce i w krajach byłego ZSRR, a także na Kubie, w Bułgarii i Mongolii. Produkowana była seryjnie od 1967 roku w Briańsku i Woroszyłowgradzie.
Historia rozwoju
Oznaczenie TEM2 oznacza lokomotywę spalinową z przekładnią elektryczną, manewrową, drugi model. Konstrukcja bazuje na amerykańskiej lokomotywie ALCO RSD-1 z lat 40. TEM2 jest rozwinięciem lokomotywy TEM1, produkowanej od 1958 roku. Po prototypach w 1960 roku, seryjna produkcja ruszyła w 1967 roku, a do 1989 roku wyprodukowano 3160 egzemplarzy.
Eksploatacja w Polsce
Lokomotywy TEM2 sprowadzono do Polski w latach 1976–1988, łącznie 430 sztuk. W 2009 roku w eksploatacji pozostawało 380 egzemplarzy, w tym 109 w barwach PKP Cargo. Lokomotywy te są wykorzystywane głównie na kolei przemysłowej oraz w obszarach piaskowych. Często poddawane są modernizacjom, w tym wymianie silników na bardziej ekonomiczne, spełniające normy UE.
Konstrukcja
- Wózki: Lokomotywa ma dwa wózki trzyosiowe, na których zabudowane jest główne wyposażenie. Przeniesienie siły pociągowej na ramę odbywa się poprzez czopy skrętu.
- Nadwozie: Składa się z pięciu części: chłodnic, silnikowego, wysokiego napięcia, kabiny maszynisty oraz przedziału baterii akumulatorów. Wentylacja odbywa się naturalnie.
- Kabina: Wyposażona w izolację cieplną i akustyczną, pulpit sterowniczy oraz aparaturę elektryczną. Umożliwia sterowanie przez jednego pracownika.
- Napęd: Silnik spalinowy współpracuje z prądnicą, która dostarcza prąd do silników elektrycznych.
- Układ chłodzenia: Składa się z chłodnicy z sekcjami wodnymi i olejowymi, z automatycznym sterowaniem wentylatorem.
- Zbiorniki: Zbiornik paliwa znajduje się w centralnej części lokomotywy, a komory na piasek są wbudowane w nadwozie.
Inne cechy
Lokomotywa TEM2 jest wyposażona w hamulec samoczynny i ręczny oraz odiskiernik, co zmniejsza ilość iskier podczas pracy. Dodatkowo, znajduje się pompa do napełniania zbiornika paliwa.