„`html
BMD-2 – Radziecki Bojowy Wóz Piechoty
BMD-2 to radziecki bojowy wóz piechoty, przeznaczony dla wojsk powietrznodesantowych, produkowany od 1985 roku. Jest to pływający, gąsienicowy pojazd, który można transportować drogą powietrzną oraz desantować przez zrzut.
Specyfikacja techniczna
- Producent: Wołgogradzka Fabryka Traktorów
- Typ: Bojowy wóz piechoty
- Załoga: 7 osób
- Silnik: 5D20, moc 240 KM (176 kW)
- Wymiary:
- Długość: 5400 mm (5910 mm z lufą)
- Szerokość: 2630 mm
- Wysokość: 1615 mm (do 1965 mm z zawieszeniem hydropneumatycznym)
- Masa: 8,2 T
- Prędkość: 61 km/h
- Zasięg: 320–500 km
- Uzbrojenie:
- Działko automatyczne 2A42 30 mm
- Karabin maszynowy PKT (2x)
- Wyrzutnia ppk 9M113 Konkurs
Historia i rozwój
BMD-2 został opracowany w odpowiedzi na niedobory uzbrojenia, które ujawniły się podczas interwencji radzieckiej w Afganistanie. W 1981 roku, po wprowadzeniu do służby BMP-2 z bardziej efektywnym uzbrojeniem, zdecydowano o stworzeniu nowego wozu bojowego. Prace nad BMD-2 rozpoczęły się w 1983 roku, a produkcja ruszyła w 1985 roku.
Opis konstrukcji
BMD-2 charakteryzuje się nowoczesnym designem oraz opancerzeniem chroniącym załogę przed ostrzałem broni strzeleckiej. Pojazd ma niezależne zawieszenie hydropneumatyczne, co pozwala na regulację prześwitu w zakresie 100–450 mm. Silnik o mocy 240 KM zapewnia znakomite osiągi zarówno na lądzie, jak i w wodzie, gdzie BMD-2 napędzają pędniki wodne.
Transport i desant
BMD-2 jest przystosowany do transportu powietrznego, a także może być zrzucany z samolotów na spadochronie. Umożliwia to szybkie wprowadzenie wozu do akcji na polu bitwy. Po lądowaniu załoga odnajduje pojazd za pomocą kodowanego sygnału nadawczego.
Użytkownicy
Pojazd używany jest głównie przez ZSRR oraz Federację Rosyjską i wciąż jest w służbie obok starszych modeli, takich jak BMD-1, oraz nowszych wersji, jak BMD-3.
Bibliografia
- Janusz Magnuski, Rodzina wozów BMD (II), Nowa Technika Wojskowa 9/93.
„`