Reklama
Dzisiaj jest 9 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Błotniak

Błotniak

Błotniak to jednoosobowy podwodny pojazd dywersyjny z mokrą kabiną, którego nazwa pochodzi od ptaka drapieżnego. Pojazdy te były stacjonowane w torpedowni na Oksywiu, znanej jako Formoza, a inne egzemplarze przechowywano w magazynach.

Reklama

Historia

W latach 70. XX wieku, na zlecenie Układu Warszawskiego, rozpoczęto prace nad konstrukcją mokrego pojazdu podwodnego w Wyższej Szkole Marynarki Wojennej w Gdyni. Do 1978 roku powstały różne prototypy, które jednak nie spełniały wymagań operacyjnych:

  • Pojazd osiągał jedynie 70% wymaganej prędkości.
  • Miał problemy ze sterownością i zwrotnością (promień cyrkulacji wynosił ok. 30 m).
  • Utrudnione sterowanie z powodu nadmiaru czynności.
  • Niedostateczna orientacja oparta wyłącznie na sprzęcie nurkowym.

W związku z tym, w 1978 roku podjęto decyzję o budowie nowej jednostki, którą zaprojektował prof. Władysław Wojnowski. Wprowadzono szereg zmian konstrukcyjnych, takich jak:

Reklama
  • Wydłużenie kadłuba i zwiększenie wyporności.
  • Zmiana kształtu na bardziej opływowy.
  • Wymiana akumulatorów na ołowiowe o większej pojemności.
  • Zwiększenie mocy silnika.
  • Uproszczenie obsługi dzięki automatyzacji.
  • Dodanie aktywnego i pasywnego sonaru.

Nowa wersja została przyjęta przez komisję Układu Warszawskiego w 1979 roku.

Dane wersji finalnej

  • Kadłub z laminatu z elementami metalowymi.
  • Napęd: dwie przeciwbieżne śruby w dyszy Korta.
  • Wyposażenie: oświetlenie, butle sprężonego powietrza, sonary, automatyczne trymowanie.
  • Transport na przyczepie lub okręcie.

Osiągi według założeń

  • Prędkość maksymalna: 5 węzłów.
  • Zasięg: 50 Mm.
  • Ładunek: do 200 kg.

Zespół pracujący nad prototypem

  • Władysław Wojnowski – kierownik projektu.
  • Jan Biegalski, Bogdan Sówka, Marian Pleszewski, Bartłomiej Jakus, Andrzej Domiszewski (sonary), Bogumił Śliwiński (kierownik pracowni).
  • Katedra prof. Dulewicza z Wojskowej Akademii Technicznej – silnik.

Rekonstrukcja pojazdu

Stowarzyszenie Grupa Akwanautów Militarnych „Błotniak” z Gdyni zrekonstruowało jeden z egzemplarzy, który jest w pełni sprawny.

Zachowane egzemplarze

W Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni znajdują się trzy pojazdy związane z projektem:

Reklama
  • Prototyp nr 2.
  • Zrekonstruowany egzemplarz z numerem bocznym 003.
  • Wersja pojazdu dla nurka w pozycji leżącej.
Reklama