Błotniak
Błotniak to jednoosobowy podwodny pojazd dywersyjny z mokrą kabiną, którego nazwa pochodzi od ptaka drapieżnego. Pojazdy te były stacjonowane w torpedowni na Oksywiu, znanej jako Formoza, a inne egzemplarze przechowywano w magazynach.
Historia
W latach 70. XX wieku, na zlecenie Układu Warszawskiego, rozpoczęto prace nad konstrukcją mokrego pojazdu podwodnego w Wyższej Szkole Marynarki Wojennej w Gdyni. Do 1978 roku powstały różne prototypy, które jednak nie spełniały wymagań operacyjnych:
- Pojazd osiągał jedynie 70% wymaganej prędkości.
- Miał problemy ze sterownością i zwrotnością (promień cyrkulacji wynosił ok. 30 m).
- Utrudnione sterowanie z powodu nadmiaru czynności.
- Niedostateczna orientacja oparta wyłącznie na sprzęcie nurkowym.
W związku z tym, w 1978 roku podjęto decyzję o budowie nowej jednostki, którą zaprojektował prof. Władysław Wojnowski. Wprowadzono szereg zmian konstrukcyjnych, takich jak:
- Wydłużenie kadłuba i zwiększenie wyporności.
- Zmiana kształtu na bardziej opływowy.
- Wymiana akumulatorów na ołowiowe o większej pojemności.
- Zwiększenie mocy silnika.
- Uproszczenie obsługi dzięki automatyzacji.
- Dodanie aktywnego i pasywnego sonaru.
Nowa wersja została przyjęta przez komisję Układu Warszawskiego w 1979 roku.
Dane wersji finalnej
- Kadłub z laminatu z elementami metalowymi.
- Napęd: dwie przeciwbieżne śruby w dyszy Korta.
- Wyposażenie: oświetlenie, butle sprężonego powietrza, sonary, automatyczne trymowanie.
- Transport na przyczepie lub okręcie.
Osiągi według założeń
- Prędkość maksymalna: 5 węzłów.
- Zasięg: 50 Mm.
- Ładunek: do 200 kg.
Zespół pracujący nad prototypem
- Władysław Wojnowski – kierownik projektu.
- Jan Biegalski, Bogdan Sówka, Marian Pleszewski, Bartłomiej Jakus, Andrzej Domiszewski (sonary), Bogumił Śliwiński (kierownik pracowni).
- Katedra prof. Dulewicza z Wojskowej Akademii Technicznej – silnik.
Rekonstrukcja pojazdu
Stowarzyszenie Grupa Akwanautów Militarnych „Błotniak” z Gdyni zrekonstruowało jeden z egzemplarzy, który jest w pełni sprawny.
Zachowane egzemplarze
W Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni znajdują się trzy pojazdy związane z projektem:
- Prototyp nr 2.
- Zrekonstruowany egzemplarz z numerem bocznym 003.
- Wersja pojazdu dla nurka w pozycji leżącej.