SPAD 51C1
SPAD 51C1 to francuski dwupłatowy samolot myśliwski, zaprojektowany w 1923 roku przez inż. André Herbemonta w wytwórni Blériot Aeronautique. Prototyp oblatano 16 czerwca 1924 roku, a produkcję seryjną rozpoczęto w 1926 roku, wytwarzając 64 egzemplarze, z czego 50 sprzedano Polsce.
Historia
W trakcie prób w locie, SPAD 51C1 wykazywał dobrą zwrotność i prędkość, jednak miał istotną wadę – trudności z wyjściem z korkociągu. Mimo starań konstruktora, nie udało się jej wyeliminować przed rozpoczęciem produkcji.
Samolot miał metalową konstrukcję płatów oraz drewniany kadłub pokryty płótnem. Usterzenie było drewniane, a jego stateczniki pokryte sklejką. SPAD 51C1 był nowoczesną konstrukcją, ale jego wytrzymałość była niewystarczająca.
Użycie w Polsce
Polska zakupiła 50 samolotów SPAD 51C1 w 1925 roku, aby zastąpić włoskie Balilla A.1. Samoloty trafiły do 121 i 122 eskadry myśliwskiej 1 pułku lotniczego oraz do jednostek szkoleniowych. Niestety, często ulegały katastrofom z powodu słabej wytrzymałości, co skutkowało zakazem wykonywania akrobacji bez spadochronu. Ostatecznie, w 1932 roku, zostały wycofane z użycia.
Opis techniczny
- Typ: samolot myśliwski
- Napęd: silnik gwiazdowy Gnôme-Rhône Jupiter IV, moc 420 KM
- Rozpiętość: 9,47 m
- Długość: 6,45 m
- Wysokość: 3,10 m
- Masa startowa: 1360 kg
- Prędkość maksymalna: 230 km/h
- Pułap: 9000 m
- Zasięg: 680 km
- Uzbrojenie: 2 karabiny maszynowe Vickers kal. 7,69 mm
Podsumowanie
SPAD 51C1 był nowoczesnym samolotem myśliwskim swojej epoki, jednak problemy z wytrzymałością konstrukcji oraz trudności w pilotażu ograniczyły jego zastosowanie w polskim lotnictwie. Został ostatecznie zastąpiony przez inne modele, takie jak PWS-10.