Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Bizantynizm niemiecki

Bizantynizm niemiecki

Bizantynizm niemiecki to termin stworzony przez Feliksa Konecznego, odnoszący się do kultury polityczno-społecznej. Jest on istotnym elementem jego teorii dotyczących cywilizacji.

Reklama

Według Konecznego, bizantynizm niemiecki pojawił się w X wieku, kiedy to wraz z powstaniem Świętego Cesarstwa Rzymskiego nastąpiło przeniesienie teorii dotyczących władzy z Bizancjum do Niemiec. W rezultacie, bizantynizm rozwijał się obok cywilizacji łacińskiej, a niemieccy prawnicy i filozofowie znacząco wzbogacili bizantyjskie pojęcia.

Charakterystyka bizantynizmu niemieckiego

Bizantynizm niemiecki charakteryzował się kilkoma kluczowymi cechami:

Reklama
  • Uznawanie władzy świeckiej jako najważniejszej (cezaropapizm oraz zasada Cuius regio, eius religio).
  • Wyższość prawa państwowego nad prawem prywatnym (monizm prawa publicznego).
  • Postrzeganie obowiązków publicznych jako najważniejszych dla społeczeństwa.

Te cechy przyczyniły się do rozwoju zaawansowanej biurokracji oraz marginalizacji roli społeczeństwa w państwie.

Koneczny uznawał za czysto bizantyjskie takie twory jak państwo zakonu krzyżackiego w Prusach, Królestwo Pruskie oraz II Rzeszę. Po zjednoczeniu Niemiec w 1871 roku, bizantynizm stał się dominującą siłą w niemieckiej polityce. Koneczny uważał niemiecką wersję bizantynizmu za najdoskonalszą manifestację cywilizacji bizantyjskiej w historii.

Upadek bizantynizmu niemieckiego

Koniec bizantynizmu niemieckiego jako dominującego nurtu myśli politycznej i prawnej nastąpił w 1945 roku.

Podsumowanie

Bizantynizm niemiecki, jako istotny element teorii Konecznego, odzwierciedla przeniesienie bizantyjskich koncepcji władzy do Niemiec, co wpłynęło na rozwój polityki i prawa w tym kraju od X wieku do 1945 roku.

Przypisy

Kategoria: Historia Niemiec

Kategoria: Teorie cywilizacji

Reklama
Reklama