Bhagawan w Hinduizmie
Bhagawan, znany również jako bhagwan (sanskryt: भगवान् Bhagavān; hindi: भगवान Bhagvān), to najwyższy i osobowy aspekt Absolutu w hinduizmie, szczególnie w wisznuizmie. Reprezentuje on transcendentalną formę, która łączy w sobie wieczność (sat), wiedzę (cit) i szczęście (ananda). Bhagawan jest uważany za najwyższy Brahman (Parabrahman) oraz źródło Paramatmy.
Według Paraśary Muniego, autora Wisznpurany, Bhagawan charakteryzuje się nieskończonym pięknem, wiedzą, majętnością, siłą, sławą i wyrzeczeniem. Jego majestat manifestuje się w postaci Narajany, który kontroluje materialny wszechświat jako jeden z purusha awaratów (Karanodakaśaji Wisznu, Garbhodakaśaji Wisznu lub Ksirodakaśaji Wisznu).
Bhagawan ma zdolność stwarzania żywych istot, w których przebywa jako paramatma. W odróżnieniu od Brahmana, który jest pozbawiony cech (nirguna), Bhagawan posiada transcendentalne atrybuty.
Wyznawcy Boga osobowego wierzą, że doświadczenie Bhagawana poprzez wiarę i praktykę umożliwia jednoczesne poznanie pozostałych aspektów Absolutu: Paramatmy i Brahmana, które są nierozdzielne od Bhagawana.
Kryszna jako Bhagawan
W tradycji krysznaitów, pierwotną formą Bhagawana jest Kryszna, chłopiec-pasterz z Vrindavanu. Jego towarzyszka, Radha, jest uważana za jego najwyższą energię (paraśakti, swarupaśakti lub antarangaśakti).
W Bhagawadgicie każda wypowiedź Kryszny zaczyna się od słów „śri bhagawan uwaća” („Bhagawan rzekł”), a Kryszna sam stwierdza, że „nie ma prawdy wyższej ode mnie” (Bg.7.7). Brahma Sanhita opisuje Krysznę jako najwyższego kontrolera z transcendentną formą, która uosabia wieczność, szczęście i wiedzę. Bhagawatam z kolei podkreśla, że wszystkie awatary pochodzą od Bhagawana.
Imiona Bhagawana pojawiają się licznie w literaturze hinduistycznej i są związane z jego czynami. Paraśara Muni wskazuje, że imię Kryszna oznacza „Wszechatrakcyjny”.
Podsumowanie
Bhagawan, w hinduizmie, to osobowy aspekt Absolutu, który łączy w sobie wieczność, wiedzę i szczęście. Kryszna, jako jego pierwotna forma, jest centralną postacią w tradycji wisznuizmu, a jego imię jest uważane za najważniejsze w kontekście boskości.