Dzisiaj jest 17 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Bell XFL Airabonita

Bell XFL Airabonita

Bell XFL Airabonita to pokładowy myśliwiec zaprojektowany przez Bell Aircraft dla United States Navy. Był rozwinięciem myśliwca Bell P-39 Airacobra, ale zbudowano tylko jeden prototyp, który nie przeszedł do produkcji seryjnej.

Historia

Geneza

1 stycznia 1938 roku US Navy ogłosiła wymagania na nowy myśliwiec do startów z lotniskowców, który miał zastąpić przestarzałe dwupłatowce. Na konkurs odpowiedziały różne wytwórnie, w tym Vaught-Sikorsky, Grumman i Bell. Kontrakt na dostawę jednego samolotu został podpisany 8 listopada 1938 roku, a nowy myśliwiec oznaczono jako XFL-1.

Projekt

Prototyp bazował częściowo na P-39 Airacobra, ale uwzględniał zmiany dostosowane do wymogów myśliwców pokładowych. Samolot był wyposażony w silnik Allison XV-1710, a jego konstrukcja została wzmocniona. Zmiany obejmowały:

  • skrót kadłuba i zwiększenie rozpiętości skrzydeł,
  • powiększone klapy,
  • zwiększoną powierzchnię sterów,
  • klasyczny układ podwozia z hakiem zatrzymującym.

Prototyp miał być uzbrojony w karabiny maszynowe oraz działko 37 mm, jednak nie zostało ono zainstalowane.

Próby

Prototyp XFL-1 odbył pierwszy lot 13 maja 1940 roku. Pilot Brian Sparks napotkał problemy z wyważeniem samolotu, a program testowy opóźnił się z powodu trudności z silnikiem. Po wielu próbach i modyfikacjach, US Navy zadecydowała o zakończeniu programu w styczniu 1941 roku, a do produkcji seryjnej przyjęto F4U Corsair. Prototyp został przekazany do testów, gdzie uległ poważnym uszkodzeniom i ostatecznie został zezłomowany w Patuxent River Naval Air Center.

Podsumowanie

Bell XFL Airabonita, mimo innowacyjnych rozwiązań, nie wszedł do produkcji seryjnej i pozostał jedynie jako prototyp. Jego rozwój i testy miały miejsce w kontekście zmieniających się potrzeb i technologii lotniczych w okresie II wojny światowej.