BASIC – Wprowadzenie
BASIC (Beginner’s All-purpose Symbolic Instruction Code) to język programowania wysokiego poziomu, stworzony w 1964 roku przez Johna George’a Kemeny’ego i Thomasa E. Kurtza w Dartmouth College. Jego pierwsza wersja, Dartmouth BASIC, została uruchomiona na komputerze GE-225.
Historia
Twórcy BASIC-a dążyli do stworzenia języka łatwego w użyciu, wszechstronnego oraz interaktywnego. Język ten zdobył popularność wśród amatorów i półprofesjonalistów, zwłaszcza po wprowadzeniu mikrokomputera Altair 8800, dla którego Bill Gates i Paul Allen stworzyli dialekt BASIC-a. Język ten był także kluczowy w komputerach Apple i IBM PC (jako GW BASIC).
Na przestrzeni lat, BASIC ewoluował, prowadząc do powstania QuickBASIC i Visual Basic. Istnieje wiele dialektów BASIC-a, w tym Altair BASIC, Applesoft BASIC, QBasic, Turbo Basic, Visual Basic i wiele innych. W Polsce popularne były wersje dla komputerów 8-bitowych, takich jak Commodore i Atari.
Współcześnie BASIC jest dostępny również na smartfony, umożliwiając tworzenie aplikacji na system Android oraz inne platformy Linux.
Semantyka
Istnieje ponad 200 dialektów BASIC-a, ale najważniejsze cechy obejmują:
- Programy składają się z instrukcji w wierszach, z możliwością numerowania.
- Zmienne mogą mieć dowolnie długie nazwy, a tablice mogą mieć wiele wymiarów.
- Podstawowe mechanizmy sterowania to
GOTO
,GOSUB
,RETURN
,IF…THEN
, oraz pętleFOR…NEXT
.
Typowe instrukcje to m.in.:
RUN
– uruchomienie programuPRINT
– wyprowadzenie tekstu na ekranINPUT
– wczytanie wartości z klawiaturyDIM
– deklaracja tablicyLET
– przypisanie wartości do zmiennejSTOP
– zatrzymanie programu
Przykład
Poniższy program ilustruje użycie BASIC-a w prostym zadaniu:
10 PRINT „Witaj”
20 INPUT „Liczba gwiazdek do wyświetlenia: „; ile
30 FOR licznik = 1 TO ile
40 PRINT „*”
50 NEXT licznik
Interpretery
Wiele interpretatorów BASIC-a zostało stworzonych, aby ułatwić pisanie programów osobom nieprofesjonalnym. Przykładem jest Sinclair BASIC na komputerach ZX Spectrum, gdzie klawisze przypisane były do słów kluczowych, co znacząco ułatwiało pisanie kodu po nabraniu wprawy.