Reklama
Dzisiaj jest 9 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Balast (żeglarstwo)

Balast w jednostkach pływających

Balast to masa umieszczona nisko w kadłubie jednostki pływającej, mająca na celu obniżenie środka ciężkości i zwiększenie stateczności poprzecznej. Jachty z balastem określane są jako balastowe, a jego masa stanowi zazwyczaj 25-50% wyporności jednostki.

Reklama

Rodzaje balastu

Balast może być wykonany z różnych materiałów, takich jak ołów, żeliwo, żelbet, piasek oraz inne ciężkie substancje. Wyróżniamy trzy główne typy balastu:

  • Balast integralny – charakteryzuje się płynnością przejścia kształtu kadłuba w bryłę balastową, mocowany przy pomocy szpilek przechodzących na wylot.
  • Balast płetwowy – wyprofilowana płetwa balastowa, która wytwarza opór boczny i obniża środek ciężkości. Popularność zyskała w połowie XX wieku.
  • Balast bryłowy – wyodrębniony z kadłuba jako oddzielna bryła, co zmniejsza opór wody. Służy głównie w regatach krótkodystansowych.

Historia balastu

Początkowo balast stanowiły ciężkie przedmioty umieszczane wewnątrz kadłuba. W XIX wieku pojawiły się problemy z przemieszczaniem się balastu, co prowadziło do wypadków, takich jak zatonięcie szkunera Mohawk w 1876 roku. Wprowadzenie balastu mocowanego zewnętrznie zrewolucjonizowało konstrukcję jachtów.

Reklama

Nowoczesne technologie

W 1979 roku wprowadzono technologię Ballast-Pak, polegającą na wypełnieniu przestrzeni kadłuba mieszanką żywicy i ołowianego śrutu. Umożliwiło to nowe spojrzenie na usytuowanie balastu w nowoczesnych jachtach.

Innowacje w balastach

Nowoczesne jachty wykorzystują różnorodne rozwiązania, jak na przykład:

  • Ruchomy balast bryłowy z płytą kompensacyjną, poprawiającą hydrodynamikę jednostki.
  • Wodne instalacje balastowe, które wypełniają specjalne komory wodą.

Współczesne badania nad kształtami balastu, takimi jak bulbkil czy zastosowanie winglety, mają na celu dalsze poprawienie efektywności i bezpieczeństwa jednostek pływających.

Reklama
Reklama