BA-64 – Lekki Samochód Pancerny
BA-64 to radziecki lekki samochód pancerny opracowany podczas II wojny światowej przez Fabrykę Samochodów w Gorkim (GAZ). Produkcja trwała od 1942 do 1946 roku, a całkowita liczba wyprodukowanych egzemplarzy wyniosła 9110.
Specyfikacje Techniczne
- Typ pojazdu: lekki samochód pancerny
- Trakcja: 4×4
- Załoga: 2 osoby
- Silnik: 4-cylindrowy GAZ-MM o mocy 52-54 KM
- Prędkość maksymalna: 80-85 km/h (22-27 km/h w terenie)
- Zasięg: 560-600 km
- Uzbrojenie: 1 karabin maszynowy DT kal. 7,62 mm
- Pancerz: 4-11 mm
- Wymiary: dł. 3,675 m, szer. 1,685 m, wys. 1,850 m, masa 1995 kg
Historia
Prace nad BA-64 rozpoczęto w 1941 roku, a pierwszy prototyp został zbudowany jesienią tego samego roku. 3 marca 1942 roku wprowadzono samochód do uzbrojenia Armii Czerwonej. Pojazdy były wykorzystywane na froncie, a ich konstrukcja była stopniowo modernizowana, co doprowadziło do powstania wersji BA-64B.
Wersje i Modyfikacje
- BA-64z: wersja na głębokie śniegi z przednimi nartami i tylnym mechanizmem gąsienicowym, która nie weszła do produkcji.
- BA-64D: uzbrojony w karabin maszynowy DSzK kal. 12,7 mm.
- BA-64E: bezwieżowy pojazd transportowy dla 6 żołnierzy.
- BA-64G i BA-64W: prototypy przystosowane do jazdy po szynach.
Służba
BA-64 był używany jako pojazd zwiadowczy oraz transportowy dla dowódców i sztabów. Wykorzystywano go w Armii Czerwonej, a także w polskim Ludowym Wojsku Polskim oraz w innych krajach bloku wschodniego. Po wojnie, pojazdy były także używane w konfliktach, w tym w wojnie koreańskiej.
Podsumowanie
BA-64 zapisał się w historii jako wszechstronny samochód pancerny, który spełniał różne funkcje w armiach państw socjalistycznych. Jego produkcja zakończyła się w 1956 roku, ale przez wiele lat pozostawał w użyciu w różnych krajach.