Dzisiaj jest 21 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

BA-6

BA-6 (ros. БA-6) – średni samochód pancerny radzieckiej konstrukcji z lat 30. XX wieku.

Specyfikacja

  • Typ pojazdu: Samochód pancerny
  • Produkcja: 1936-1937, 386 egzemplarzy
  • Silnik: GAZ-AA, 4-cylindrowy, 40 KM
  • Masa: 5,12 t
  • Wymiary: Długość: 4,90 m, Szerokość: 2,07 m, Wysokość: 2,36 m
  • Pancerz: 3-9 mm
  • Prędkość maksymalna: 52 km/h
  • Zasięg: 265 km (po drodze), 150 km (w terenie)
  • Uzbrojenie: 1 x armata 45 mm, 2 x czkm DT kal. 7,62 mm

Historia

BA-6 został zaprojektowany w ramach programu rozwoju kołowych wozów bojowych Armii Czerwonej. Pojazd zbudowano na podwoziu GAZ-AAA i miał na celu połączenie zalet poprzednich modeli, takich jak BA-3, z lepszymi właściwościami terenowymi. Modyfikacje obejmowały zwiększenie rozstawu kół oraz wzmocnienie podzespołów.

Produkcja seryjna rozpoczęła się w 1935 roku i trwała do 1938 roku, kiedy to wprowadzono nowy model BA-10. Pojazdy trafiły do jednostek rozpoznawczych oraz korpusów zmechanizowanych. BA-6 brały udział w kluczowych wydarzeniach, takich jak agresja na Polskę czy wojna zimowa.

Użytkownicy

BA-6 był wykorzystywany przez:

  • ZSRR
  • Turcję
  • Afganistan
  • Mongolię
  • Finlandię
  • III Rzeszę (zdobyczne)

Odmiany pojazdu

  • BA-6ŻD: Wersja przystosowana do jazdy po szynach.
  • BA-6M: Nowa wieża, grubszy pancerz, silnik GAZ-M1 o mocy 50-52 KM.
  • BA-9: Lżejszy (4,5 t), uzbrojony w karabin maszynowy DSzK kal. 12,7 mm.

BA-6 stanowił istotny element radzieckiego uzbrojenia w okresie międzywojennym i był używany w różnych konfliktach do lat 60. XX wieku.