„`html
BA-10 – Samochód Pancerny
BA-10 to radziecki samochód pancerny, który był najliczniej produkowaną oraz ostatnią średnią konstrukcją tego typu przed II wojną światową. Prototyp powstał w 1938 roku w Zakładach Iżorskich, bazując na podwoziu ciężarówki GAZ-AAA.
Specyfikacja Techniczna
- Typ pojazdu: samochód pancerny
- Producent: Zakłady Iżorskie
- Silnik: 4-cylindrowy GAZ-M1, moc 50-52 KM
- Moc jednostkowa: 9,8 KM/t (BA-10), 9,37 KM/t (BA-10M)
- Masa: 5,12 t (BA-10), 5,36 t (BA-10M)
- Prędkość maksymalna: 53 km/h
- Zasięg: 300 km (droga), 200 km (teren)
- Uzbrojenie: 1 armata 20K kal. 45 mm, 2 ckm DT kal. 7,62 mm
- Pancerz: od 4 do 10 mm
Opis Konstrukcji
BA-10 charakteryzował się wzmocnioną konstrukcją, lepszym systemem wentylacji i chłodzenia, a także zastosowaniem hydraulicznych amortyzatorów. Pojazd był napędzany przez silnik GAZ-M1 i miał mechaniczną skrzynię biegów. Jego pancerz był spawany z walcowanych płyt, co zapewniało lepszą ochronę. Kadłub był zaprojektowany w taki sposób, że przednia część chroniła silnik, a w tylnej części znajdowała się wieża z uzbrojeniem.
Warianty
Opracowano trzy wersje BA-10: standardowe wozy bez radiostacji, wozy dowódcze oraz wersje przystosowane do jazdy po torach (BA-64ŻD). Produkcja zaczęła się w 1938 roku, a w 1940 roku wprowadzono zmodernizowaną wersję BA-10M.
Produkcja i Służba
Produkcja BA-10 zakończyła się we wrześniu 1941 roku, kiedy to wyprodukowano 3311 sztuk. Pojazdy te były używane w jednostkach rozpoznawczych oraz w batalionach średnich samochodów pancernych, a także brały udział w wielu konfliktach, w tym w agresji na Polskę i wojnie zimowej. Po 1943 roku BA-10 przestały być używane w pierwszoliniowych jednostkach.
W czasie II wojny światowej wiele zdobycznych BA-10 trafiło do armii niemieckiej oraz rumuńskiej, a niektóre z nich były wykorzystywane przez armię mongolską.
Podsumowanie
BA-10 był znaczącym pojazdem w radzieckiej armii, który, mimo zakończenia produkcji, odgrywał istotną rolę w wielu działaniach wojskowych aż do końca II wojny światowej.
„`