Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Awerroizm

Awerroizm

Awerroizm to doktryna filozoficzna, która zyskała popularność pod koniec XIII wieku, opierająca się na interpretacjach Arystotelesa przez Ibn Ruszda (Awerroesa). Kluczowymi postaciami związanymi z tym nurtem byli Siger z Brabancji i Boecjusz z Dacji. Awerroizm był krytykowany przez Kościół katolicki, w tym przez Tomasza z Akwinu oraz biskupa Paryża, Étienne’a Tempiera.

Reklama

Główne idee

W myśli awerroistycznej wyróżnia się kilka kluczowych koncepcji:

  • Świat jest wieczny.
  • Dusza składa się z części indywidualnej (osobowej) i boskiej.
  • Indywidualna część duszy nie jest wieczna.
  • Wszyscy ludzie mają jedną, wspólną duszę (monopsychizm).
  • Wskrzeszenie zmarłych jest niemożliwe (Boecjusz z Dacji).

Krytyka w średniowieczu

W latach 1270 i 1277 Awerroizm został ostro skrytykowany przez Uniwersytet Paryski. Biskup Tempier wskazał na 219 tez, które nie były akceptowalne. Siger z Brabancji próbował bronić idei „podwójnej prawdy”, dzieląc prawdę na:

Reklama
  • Faktyczną, osiąganą przez naukę i filozofię.
  • Religijną, dostępną przez wiarę.

Chociaż niektóre z tez wskazanych przez Tempiera nie miały podstaw w pismach Awerroesa, termin awerroizm pozostał w użyciu, a innymi jego nazwami były „radykalny arystotelianizm” i „heterodoksyjny arystotelianizm”.

Renesans i nowożytność

W epoce renesansu awerroizm znalazł swoje miejsce na uniwersytecie w Padwie, gdzie jego idee były szeroko rozpowszechniane. Mimo potępienia w 1277 roku, niektóre tezy awerroizmu przetrwały w XVI wieku, wpływając na filozofię Giordana Bruna i Pico della Mirandoli. Dotyczyły one m.in. wyższości filozofów oraz związku pomiędzy intelektem a ludzką godnością.

Podsumowanie

Awerroizm, jako filozofia oparta na myśli Arystotelesa, miał istotny wpływ na rozwój myśli filozoficznej w średniowieczu, renesansie oraz nowożytności, pomimo licznych kontrowersji i krytyki, jakie mu towarzyszyły.

Reklama
Reklama