Dzisiaj jest 19 lutego 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Avro Manchester

Chcę dodać własny artykuł

Avro Manchester

Avro Manchester to brytyjski dwusilnikowy ciężki bombowiec, produkowany przez A.V.Roe and Co Ltd w latach 1940-1941. Mimo że maszyna nie była uznawana za udaną z powodu zawodnych silników, stała się prekursorem słynnego Avro Lancaster.

Historia

Projekt Avro Manchester powstał w odpowiedzi na specyfikację Ministerstwa Lotnictwa P.13/36, które wymagało stworzenia bombowca zdolnego do przenoszenia ciężkiego ładunku bombowego. Prototyp L7246 oblatano 25 lipca 1939 roku, jednak problemy z silnikami Vulture i inne wady konstrukcyjne ograniczyły jego skuteczność. Po testach, które ujawniły liczne defekty, wprowadzono poprawki w drugim prototypie L7247, który był oblatywany 26 maja 1940 roku.

Wersje rozwojowe

Pojawiły się różne projekty rozwojowe Manchestera, jednak z powodu problemów z silnikami Vulture nie zbudowano żadnych egzemplarzy wersji Mk II i Mk IIA. Wersja Mk III z czterema silnikami Rolls-Royce Merlin X została rozwinięta w Avro Lancaster.

Uzbrojenie

Avro Manchester był uzbrojony w karabiny maszynowe kal. 7,7 mm oraz mógł przenosić różnorodne ładunki bombowe, w tym torpedy. W miarę postępu produkcji wprowadzano zmiany w uzbrojeniu, zwiększając jego efektywność.

Użycie bojowe

Manchestery zaczęły służbę w 207. Dywizjonie Bombowym w listopadzie 1940 roku. Wykonały 1269 lotów bojowych, zrzucając 1885 ton ładunków wojennych. Brały udział w atakach na niemieckie porty oraz okręty, a ich ostatnia akcja miała miejsce w czerwcu 1942 roku.

Podsumowanie

W sumie zbudowano 202 egzemplarze Avro Manchester, a produkcję zakończono w listopadzie 1941 roku. Samolot był używany przez Wielką Brytanię i Kanadę w czasie II wojny światowej, a jego historia pokazuje rozwój brytyjskiego lotnictwa bombowego.