Avro Manchester
Avro Manchester to brytyjski dwusilnikowy ciężki bombowiec, produkowany przez A.V.Roe and Co Ltd w latach 1940-1941. Mimo że maszyna nie była uznawana za udaną z powodu zawodnych silników, stała się prekursorem słynnego Avro Lancaster.
Historia
Projekt Avro Manchester powstał w odpowiedzi na specyfikację Ministerstwa Lotnictwa P.13/36, które wymagało stworzenia bombowca zdolnego do przenoszenia ciężkiego ładunku bombowego. Prototyp L7246 oblatano 25 lipca 1939 roku, jednak problemy z silnikami Vulture i inne wady konstrukcyjne ograniczyły jego skuteczność. Po testach, które ujawniły liczne defekty, wprowadzono poprawki w drugim prototypie L7247, który był oblatywany 26 maja 1940 roku.
Wersje rozwojowe
Pojawiły się różne projekty rozwojowe Manchestera, jednak z powodu problemów z silnikami Vulture nie zbudowano żadnych egzemplarzy wersji Mk II i Mk IIA. Wersja Mk III z czterema silnikami Rolls-Royce Merlin X została rozwinięta w Avro Lancaster.
Uzbrojenie
Avro Manchester był uzbrojony w karabiny maszynowe kal. 7,7 mm oraz mógł przenosić różnorodne ładunki bombowe, w tym torpedy. W miarę postępu produkcji wprowadzano zmiany w uzbrojeniu, zwiększając jego efektywność.
Użycie bojowe
Manchestery zaczęły służbę w 207. Dywizjonie Bombowym w listopadzie 1940 roku. Wykonały 1269 lotów bojowych, zrzucając 1885 ton ładunków wojennych. Brały udział w atakach na niemieckie porty oraz okręty, a ich ostatnia akcja miała miejsce w czerwcu 1942 roku.
Podsumowanie
W sumie zbudowano 202 egzemplarze Avro Manchester, a produkcję zakończono w listopadzie 1941 roku. Samolot był używany przez Wielką Brytanię i Kanadę w czasie II wojny światowej, a jego historia pokazuje rozwój brytyjskiego lotnictwa bombowego.