Autostrada D48 w Czechach
Autostrada D48, znana również jako „autostrada cieszyńska”, jest częściowo zrealizowaną trasą w Czechach, która pokrywa się z międzynarodową trasą E462. Budowa autostrady rozpoczęła się w latach 90. XX wieku, a od tego czasu oddawano do użytku kolejne odcinki.
Historia budowy
Oto kluczowe etapy budowy autostrady D48:
- Český Těšín-sever – Český Těšín-západ, 2,2 km – 1.01.1997 (nie oznaczony jako droga ekspresowa)
- Český Těšín-západ – Český Těšín-jih, 1,7 km – 31.07.2004 (nie oznaczony jako autostrada)
- Frýdek-Místek-východ – Dobrá, 5,6 km – 26.10.2004
- Dobrá – Tošanovice, 6,9 km – 31.10.2006
- Obwodnica Bělotína, 2,1 km – 2.08.2007
- Tošanovice – Žukov, 7,9 km – 29.11.2007
- Český Těšín-jih – Žukov, 1,2 km – 29.11.2007 (nie oznaczony jako autostrada)
- Odcinek doprowadzający do autostrady D1 koło Bělotína, 2,4 km – 25.11.2008
- Obwodnica Příbora, 1,5 km – 24.11.2011
- Rychaltice – Frýdek-Místek-západ, 7,1 km – 13.12.2012
W 2017 roku rozpoczęto budowę 12 km odcinka Rybi – Rychaltice, który oddano do użytku 15 grudnia 2020 roku.
Stan obecny i przyszłość
Dotychczas zbudowano około 32 km autostrady D48, w tym:
- 20,5 km pomiędzy Frydkiem-Mistkiem a Czeskim Cieszynem
- 4,5 km odcinek koło Bělotína
- 7,1 km odcinek Rychaltice – Frýdek-Místek-západ
5-kilometrowy odcinek obwodnicy Czeskiego Cieszyna nie jest oznaczony jako autostrada, mimo że spełnia podobne standardy. W przyszłości planowane jest dostosowanie 33-kilometrowej drogi czteropasmowej między Bělotínem a Rychalticami do parametrów autostrady.
Po zakończeniu wszystkich prac, autostrada D48 połączy węzeł Bělotín na autostradzie D1 z Frydkiem-Mistkiem i Czeskim Cieszynem, a także z polską drogą ekspresową S52 (dawniej S1).