Autostrada D11 w Czechach
Autostrada D11, znana również jako autostrada hradecka, to kluczowa czeska trasa, która łączy Pragę przez Hradec Králové i Jaroměř z polską drogą ekspresową S3. Jej historia sięga 1938 roku, kiedy to rozpoczęto pierwsze plany budowy, mające na celu połączenie z autostradą RAB 88 Wiedeń–Wrocław.
Historia budowy
Prace budowlane na odcinku Praga – Jirny (8,3 km) rozpoczęły się w 1978 roku. Obecnie zrealizowano 84 km trasy od Pragi do Hradca Králové. W 2015 roku odcinek między Jaroměř a granicą z Polską został włączony do autostrady D11. Poniżej przedstawiono kluczowe etapy otwierania odcinków:
- Praga – Jirny: 8,3 km, otwarty w 1984 roku
- Jirny – Třebestovice: 18,4 km, otwarty w 1985 roku
- Třebestovice – Libice nad Cidlinou: 15,3 km, otwarty w 1990 roku
- Libice nad Cidlinou – Dobšice: 9,7 km, otwarty w 2005 roku
- Dobšice – Chýšť: 16,3 km, otwarty w 2005 roku
- Chýšť – Osičky: 10,9 km, otwarty w 2006 roku
- Osičky – Hradec Králové: 11,8 km, częściowo otwarty w 2006 roku (z opóźnieniem z powodu sporów majątkowych)
Nowe inwestycje
22 listopada 2023 roku, Ředitelství silnic a dálnic ČR wybrało firmę Budimex do realizacji odcinka Trutnov – granica z Polską (21,1 km). Projekt obejmować będzie:
- Budowę trzech węzłów: Střítež, Poříčí i Královec
- 28 obiektów inżynierskich oraz dwa tunele: Poříčí i Opevnění
- 3-kilometrowy odcinek od granicy z Polską do połączenia z drogą krajową, który ma być ukończony w ciągu 18 miesięcy
Budowa rozpocznie się 19 grudnia 2023 roku, a firma ma 54 miesiące na oddanie odcinka do ruchu. Wciąż pozostaje do zrealizowania odcinek Jaroměř – Trutnov (19,6 km), dla którego nie ustalono jeszcze terminu rozpoczęcia prac.