„`html
Autostrada D1
Autostrada D1 (czes. dálnice D1), znana również jako Brněnská dálnice, jest najdłuższą czeską autostradą o planowanej długości 376 km. Łączy Pragę, Brno i Ostrawę z polską autostradą A1 w Gorzyczkach koło Wodzisławia Śląskiego. Ukończenie budowy planowane jest na rok 2026, co pozwoli na utworzenie autostradowego połączenia Pragi z Gdańskiem.
Historia
Prace nad projektem autostrady rozpoczęły się w latach 30. XX wieku. Budowa ruszyła w 1939 roku, jednak trwała z przerwami do 1942 roku z powodu II wojny światowej. Po wojnie wznowiono prace, ale w 1948 roku, po przejęciu władzy przez komunistów, budowa została wstrzymana. Ostatecznie wznowiono ją 8 września 1967 roku.
Pierwszy odcinek (Spořilov – Mirošovice) oddano do użytku 12 lipca 1971 roku, a odcinek Praga – Brno ukończono w 1980 roku. Ostatnie odcinki otwierano do 2010 roku. Wschodni odcinek Ostrawa-Svinov – Bohumín o długości 17,2 km oddano do użytku 1 grudnia 2007 roku.
W użytku
- Odcinek Praga-Spořilov – Říkovice: 272 km
- Odcinek Przerów – Bohumín: 94 km
W budowie
20 grudnia 2022 roku rozpoczęła się budowa ostatniego odcinka D1:
- Odcinek Říkovice – Přerov: 10,1 km, planowane otwarcie w 2026 roku.
Trasy europejskie
Autostrada D1 jest częścią kilku tras europejskich.
Uwagi
Budowa autostrady D1 jest kluczowym projektem infrastrukturalnym, który ma na celu poprawę komunikacji w Czechach oraz połączenie z Polską.
Linki zewnętrzne
„`